Jó üzlet az üzleti repülés?
Az NBAA (National Business Aviation Association) Los Angelesben zajló nemzetközi konferenciáján és találkozóján a Honeywell szokásos mód nyilvánosságra hozta évenkénti előrejelzését, ami a közeli jövőre nagyon mérsékelt növekedést jelez. Idén előreláthatóan 600 repülőgép készül és kerül a tulajdonosokhoz, 2012-ben ennél csak néhánnyal több. A tíz évre szóló hosszú távú jóslat már komolyabb számokat tartalmaz: az üzleti gépek gyártása eszerint eléri a 230 milliárdos értéket, két százalékkal többet, mint amit a Honeywell korábban jósolt az évtized össztermeléseként.
Ernest Edwards, a brazil Embraer üzleti gépekért felelős alelnöke viszont elsősorban az európai országok gazdasági visszaesésétől tart: ha a válság bekövetkezik, az kétszámjegyes százalékban okoz csökkenést az üzleti repülőgépek gyártásában és forgalmazásában. Ha viszont nem lesz válság, akkor a business jet piac is magához tér.
Az egyébként rendkívül sikeres Gulfstream új elnöke, Larry Klynn elsősorban a nagykabinos, nagy hatótávolságú üzleti repülés jövőjét látja fényesnek. Az üzleti kapcsolatok rendszere ma már nem regionális, hanem globális, a gazdasági vezetőknek tehát hosszútávú repülésekben kell gondolkodniuk – fejtegette.
A Gulfstream adatai egyébként valóban optimizmust gerjesztenek: a megrendelésállomány értéke 18 milliárd dollár. A legnagyobb, most fejlesztés alatt álló G650 (tegyük hozzá: a protopéldány tavaszi balesete ellenére) közel van már a hatósági engedélyeztetés elnyeréséhez, és amíg a Bombardier hasonló gépei nem lesznek elérhetők, addig nagyságával és teljesítményadataival versenytárs nélküli a piacon.