Jöttek újak és használtak is
A nagyobb magyar nagyvárosok, megyeszékhelyek közül több helyen is megjelentek újabb járművek, hogy a korszerűtlenebb, magaspadlós autóbuszokat – jellemzően Ikarusokat –kiváltsák.
Szegedre az év elején tizenkilenc vadonatúj Scania Citywide LF típusú szóló autóbusz érkezett, így a szóló Mercedes Connectók és két, újabb beszerzésű szóló Volvó Kecskeméten dolgoznak tovább. A 2015-ös év végén már folyt a készülődés Miskolcon az új buszok fogadására, a Szondi utcai gáztöltő állomás viszont februárra készült el. A város új buszait március negyedikén, nemzetközi konferenciával egybekötött ünnepségen adták át, amely negyven szóló, MAN Lions City A21 CNG, illetve harmincöt csuklós, MAN Lions City A40 CNG típusú autóbuszt jelentett.
A kaposvári és miskolci példát követve Nyíregyházán is győztest hirdettek, ahol harminchat alacsonypadlós szóló és annak öt csuklós változatának leszállítására adnak megbízást az MAN-nek. Az Omnibusz blog egyik olvasója már látni is vélte az új autóbuszokat a tiszaújvárosi telephelyen. Tavalyi a hír, hogy a 2015-ben forgalomba állított kaposvári buszflottának új telephely készül.
A használt buszok beszerzésében tavaly a Mercedes Citaro volt a favorit. A kétezres évek második felében, ráncfelvarráson átesett csuklós példányok voltak a legkelendőbbek. Székesfehérvár helyi flottája a korábbi hat mellett, 2016-ban több, mint egy tucat újszerű járművel gyarapodott.
A leginkább német üzemeltetőktől beszerzett autóbuszok között szóló és csuklós, alacsonypadlós és alacsony belépésű kialakítású is található. A járművek kis szépséghibája, hogy kialakításukkal elővárosi forgalomra alkalmasabbak lennének a városi közlekedés helyett.
A Mercedes O530G típust üzemeltető városok „klubjához” csatlakozott Sopron is: az ÉNYKK tavaly első negyedévben három, Ausztriából beszerzett négyajtós kivitelű csuklós, illetve kettő Svájcból importált alacsony belépésű, kétajtós szóló járművet adott át a város buszaival közlekedőknek.
A Mercik üzemeltetéséhez az ország keleti felében is kedvet kaptak. A KMKK Szolnokon két, ausztriai előéletű, városi közlekedésre alkalmasabb négyajtós; Egerben pedig három német múlttal rendelkező, helyközi közlekedésre kialakított háromajtós csuklós autóbuszt helyezett forgalomba tavaly.
A közlekedési központokba egyesült korábbi volán társaságok járműállományai lehetőséget adtak arra, hogy az új beszerzésű járművek helyén felszabaduló – sokszor magaspadlós – korszerűbb autóbuszokat más városok helyi közlekedésébe vezényeljék át. Ennek következtében új buszt ugyan nem kapott Salgótarján, viszont pár korszerűtlenebb Ikarusát pár évvel fiatalabbra cserélhette, így a korábban nem jellemző Classic szériás C80 típusú Ikarus is megjelent a város helyi közlekedésének történetében. Korai volt tavaly elbúcsúztatni a csabai kékségeket, ugyanis Szegedről, illetve Hódmezővásárhelyről összesen három, egy évvel fiatalabb, de automata váltós 260-as Ikarusokat kaptak.
A fehérvári Citarók érkezésével szintén több, a kilencvenes években gyártott Ikarus került át a szintén KNYKK által kiszolgált Tatabánya, illetve Dunaújváros helyi közlekedésébe, ahol a nyolcvanas években gyártott társaikat váltották le.
Az idei év várható eseményei között elsősorban a nyíregyházi gázbusz flotta mellett az elektromos buszok beszerzése és forgalomba állása lehet, amely mindenképpen megérdemli a figyelmet, viszont nem kizárt, hogy további nyugati használt buszok felbukkannak valamelyik magyar város helyi közlekedésében.
Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!