Kínai szalon, létező és még nem repülő gépekkel
A vártnál rövidebb és visszafogottabb volt az új, ötödik generációs kínai harci gép bemutatkozása a Zhuhai airshow-n. A kéthajtóművesek a már ismert és bevezetett J-10A harci gépekkel repülő, Augusztus 1. nevű katonai kötelék bemutatója után jelentek meg. A Flightglobal beszámolója szerint a két J-20-as a bemutató tengelyéül szolgáló pálya fölött repült többszáz láb magasságban, majd függőleges szétválást mutattak be. Ezután az egyik gép eltávozott a légtérből, a másik pedig néhány nagy túlterhelésű fordulót repült, majd nagysebességű emelkedéssel zárta az egy percig tartó bemutatót. Vagyis, ahogy a szaklap kiemeli, a gépek egyike sem mutatott az ilyenkor szokásos nagy állásszögű lassú áthúzást, vagy más, erősebb manővert, és nem nyitotta ki a bombakamráját sem.
A másik, ötödik generációsnak számító kínai típus, a J-31-es, amely két éve lepte meg a világot ezen a szalonon, ez alkalommal nem jelent meg, csak egy nagyobb modell formájában az egyik kiállítási csarnokban, illetve bemutattak egy pilótafülkét: sidestick kormányával és egyetlen hatalmas kijelzőjével leginkább az amerikai F-35-ösére emlékeztet, amellyel szemben a kínaiak új típusaik fölényét szokták hangsúlyozni, noha a J-10-es sokkal inkább tekinthető a már jó ideje szolgálatban álló amerikai F-22-es kínai megfelelőjének.
A szaklap megjegyzi, nem világos, hogy vajon valójában az ötödik generációs programok most hol tartanak. A nyugati szaksajtó valószínűsíti, hogy a leggyengébb láncszem a fejlesztésben a hajtómű, és a prototípusok egyelőre orosz hajtóművekkel repülnek, csakúgy, mint a már korábban bemutatkozott új katonai szállítógép, a C-17-esre emlékeztető Y-20-as, vagy az AVIC AG600-as amfíbiája, amelynek első prototípusát néhány hónapja mutatták be, most pedig már festetten vontatták át a szomszédos összeszerelőből a kiállításra, de a gép eddig még nem repült.
Mint ahogy a C919, a kínaiak új, a 150–180 személyes kategóriában a nagy gyártók konkurenciájának szánt utasszállítója sem jutott még a levegőbe, noha épp egy éve volt az első példány roll-out ünnepsége, de a szűzfelszállás még késik, valószínűleg csak a jövő év első felében történhet meg, bár a gyártó mostani nyilatkozata nem zárja ki az idei első repülést sem. Viszont egyfelől megszületett a megállapodás Kína második legnagyobb légitársaságával, miszerint a China Eastern lesz a gép első üzemeltetője, azután, hogy már jónéhány éve aláírta a szerződését húsz gépre, másrészt két ugyancsak kínai lízingcég kötött szerződést fix megrendelésre, illetve opcióra, harminchat a CITIC és húsz lesz az SPDB nevű bérbeadó tulajdona. A számok impozánsak, de a nagy áttörés inkább az lenne, ha hasonló mennyiségben külföldi megrendelései is lennének a típusnak.
Az orosz–kínai repülőszakmai együttműködés egyik fő területe mostanában a helikoptergyártás és -eladás. A legújabb rendelés két kazanyi Ansat többcélú könnyű helikopter, két Mi-171-es és egy kutató-mentő, illetve tűzoltó Kamov Ka-32-es szállítására vonatkozik egy wuhani légi szolgáltatónak, de a hír kapcsán a Russian Helicopters vezetője megjegyezte, már több mint 300 különféle típusú orosz gyártmányú helikopter repül Kínában, és Mihejev szerint a következő hónapokban a már létező alapmegállapodás mellett aláírják a részletes szerződést a közös fejlesztésű orosz–kínai nehéz helikopter programjáról, időrendjéről.
Érdekes, ahogy az orosz aviatikai portál, a Russian Aviation beszámol a minden eddiginél nagyobb orosz részvételről Zhuhaiban: az MSz-21-es utasszállítót mint bemutatott gépet ugyanúgy sorolja, mint a Szuhoj S100-ast, nem említve azt az apró különbséget, hogy az előző még szintén nem repül, tehát maximum makett formájában szerepelhet a kínai szalonon. A légi program során fellép az oroszok vegyes Szuhoj–MiG formációja, vagyis az Orosz Vitézek és a Fecskék csapata, csakúgy, mint a RAF köteléke, a Vörös Nyilak.
* * *
Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!