Kivételes: reggelre maradt a nagytétényi kiszolgálás

Vörös Attila   ·   2018.10.05. 18:30
89harbprk

A Nagytétény állomásból kiágazó Harbor Park iparvágányának kiszolgálása miatt lett csörgős a budafok-tétényi tolatós tehervonat gépe tavasz óta Bobó helyett Csörgő. Sokszor rengeteg vagon érkezik ide, a tehervonatok hossza pedig nagyobb, mint amennyit a remot Bobó továbbíthat. Az esztergomi vonal villamosításának befejeztével onnan a Desiro motorvonatokat a lajosmizsei vonalra irányították, onnan a Csörgők pedig felszabadultak. Így nem kell már többet duplán fordulnia a Bobónak, van a vonatra Csörgő és azzal egy menetben is elvégezhető a kiszolgálás.

Vasútbaráti szempontból sajnos a tolatós a 30a vonalon éjszaka jár, így nem kell az állomási tolatásokhoz is nagyítóval keresni a lyukakat a menetrendben. Csütörtökről péntekre virradó éjszaka is így történt: a 2211-es Csörgő egy 2-300 méteres, papírtekercsekkel megrakott tehervonattal indult el Ferencvárosból. A szokásos, gyors tolatásban reménykedve a vonat Nagytétény állomás harmadik vágányára érkezett, majd a gép bement a Parkba az ott levő üres kocsikért.

Kora reggeli nyugalom a nagytétényi iparvágányon (képek: Vörös Attila)

A 30a-átépítés után Nagytétény állomás utasforgalmi szempontból megszűnt, de szolgálat sincs, távvezérelt állomásként működik. A két átmenő fővágányon kívül egy mellékvágánnyal és egy csonkavágánnyal építették újjá a korábban négyátmenő vágánnyal felvértezett  állomást. A jelenlegi csonkavágány és a Harbor Park iparvágánya is a harmadik vágányból ágazik ki. A harmadik vágányt gyakran használják tehervonatok előztetésére, sőt (az igen gyakori) biztosítóberendezési zűrzavarok során ablakos vonatok is szoktak itt rostokolni.

Katica jár ki a harmadikról az egyik nyári összeomlás során

Az egy mellékvágányt nem azért találták ki, hogy órákig egy vonat foglalja le, de az iparvágány kiszolgálása nem is szokott ilyen sokáig tartani, ráadásul éjjel nem kell a tehervonatoknak a személyekkel megküzdeniük. Így az érkező szerelvényt nem szokták a csonkára beállítani – ami a többi tolatáshoz képest nagyjából tíz perc plusz mozgás.

Nagytétény napjainkban (forrás: TerVez2.eu)


A Harbor Parkból induló szerelvény összeállítása során a 211-es Csörgő megadta magát, és (legalább) hajnali négy órától ott ácsorgott egy helyben úgy nyolcig. Közben a szerelvénye kint foglalta a 3. vágányt... Végül a 106-os Csörgőt küldték a munka befejezésére Ferencvárosból. A gép reggel nyolc óra körül érkezett meg, ráállt a 211-esre és szerelvényére, majd egy jó fél óra (fékpróba, kocsivizsgálat) múlva kihúzta a gigászi vonatot. Az utolsó kocsi épp csak elhagyta az iparvágányon levő Campona utcai útátjárót, amikor a két Csörgő az állomás kijárati jelzőjéhez húzott fel. Csaknem egy órányi várakozás után lett végre egy kis rés a menetrendben, és kihúzhattak teljesen, hogy a harmadikon levő kocsikat is a szerelvényre akasszák, majd az egésszel visszatoljanak az iparvágányra. Az érkező kocsik lekapcsolása után, délelőtt tíz óra körül tudott megindulni a kiszolgálómenet vissza Ferencvárosba.

Kihúzás az iparvágányról

Nagyon ritka, hogy világosra maradjon a munka a Harbor Parkban, még a nyári nagyon rövid éjjeleken sem tudtunk világosban fotózni Nagytétényben. Az Emigen figyelve persze néha látszik mozgás reggel 6-7 óra körül, de fotót még nem láttunk innen. Szintén nehéz dió a Kastélyparknál a nyílt vonalból kiágazó kénsavgyári iparvágány kiszolgálása, pláne annak fényében, hogy évek óta nem láttunk már ott tartálykocsikat. Amíg járt be a Bobó, akkor is mindig letudták a kocsicserét az éjszaka közepén. Ahogy még az is befért a sötétbe, hogy Tárnokon vagy épp Kelenföldön keresztül átálljanak a 40a vonalra, és a Nagytétény-Diósdról kiágazó Brenntag-iparvágányon dolgozzanak. Egyedül a hárosi élesztőgyárban volt esély nappal vonatot látni.

Csaknem Kastélypark megállóig húztak ki a tolatáshoz

A 40a vonal átépítése miatt ez kora tavasszal megváltozott, a dél-budai tolatós már nem egyesítve jár. A 40a vonalon az építkezés ideje alatt is biztosítják a két, forgalmas iparvágány elérését, de a tehervonatok csak nappali világosságban, reggel hét után járhatnak. A Harbor Park egy külön kiszolgálási kör lett, de közben annyira megnőtt itt a forgalom, hogy egyébként is érett már ez.

A 211-es egy júniusi menet során. Már kékül az ég az év egyik legrövidebb éjjelén, de még mindig reménytelenül sötét van

* *

Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!

Kapcsolódó hírek