Légi gondok Indiában
Bajban a Kingfisher: India második legnagyobb légitársaságánál megduplázódott a veszteség, késnek a fizetések, a befektetők aggódnak és kétlik, hogy a a vállalat képes lesz visszafizetni adósságait. A Kingfisher-részvények az év eleje óta 67 százalékot estek.
Év elején 14 bankkal kötött megállapodás alapján sikerült az addósságállományt átstrukturálni, de a hitelezők most 160 millió dollárnyi vagyonrészre tartanak igényt, és azt javasolják, hogy a légitársaság adjon el ingtatlanokat az adósságállomány ismételt átstrukturálása érdekében. Ugyanakkor a Kingfisher problémái az iparág általános gondjait tükrözik, különösen az indiai légiközlekedés gazdasági bajait – állítják a szakértők.
Alapjaiban rendíti meg a társaságokat Indiától az Egyesült Államokig az üzemanyagok elképesztően magas ára. Ehhez járul a kíméletlen konkurencia-harc, amely a jegyárak csökkentése irányába hat, de ilymód még kevesebb az esélye a légitársaságoknak a profitábilis működésre - hangzik a Kingfisher bajaival kapcsolatos Reuters-elemzés.
Miközben az utasforgalom 9 százalékkal emelkedett, az üléskilométerenkénti bevétel 16 százalékkal csökkent, az üléskilométerenkénti költségek pedig nyolc százalékkal emelkedtek – hangzik a meglehetősen durva adatsor. Kétségtelen ugyanakkor, emlékeztet az elemzés, hogy a légitársaság megalakulása óta nem tudott még nyereséges működést felmutatni, de legújabban a low-cost szegmens felé fordult, nyilván annak reményében, hogy ez az üzleti forma sikeresebb lesz a számára.
Itt jön képbe azonban az, ami az indiai légiipart külön sújtja. A szubkontinens utasforgalma 17-18 százalékkal nőtt, ugyanakkor azonban az indiai légitársaságok összesített veszteségét a márciusban záruló pénzügyi évre már legalább 2,5 milliárd dollárra becsülik.
Ennek a veszteségnek a feléért pedig az állami légitársaság, az Air India a felelős. És miközben az indiai kormányok hosszú ideje szubvencionálják a nemzeti légitársaságot, épp az Air India árpolitikája, alacsony tarifái kényszerítik olyan versenyre a többieket, amelynek során a jegyárak a költségek alá kell, hogy szoruljanak.
A Kingfisher egyike az árverseny és a költségemelkedés első áldozatainak. Közben a mindössze maroknyi indiai piaci szereplő megpróbál előre menekülni, a friss cégek új repülőgépek százait rendelték, ami ebben a helyzetben akár szerencsejátéknak is minősülhet – hangzik a Reuters elemzése.
És ami még keservesebbé teszi a helyzetet: Indiában a légitársaságok üzemanyag-költségei még a világátlagnál is 60-70 százalékkal magasabbak a kerozint sújtó adók miatt. Ugyancsak emelkedőben a repülőtereken a leszállási illetékek. Ilyen körülmények között a Kingfisher problémái láttán nincs mit csodálkozni.
Új-Delhi egyelőre csak egyetlen területen segíti az indiai légitársaságot: sajtójelentések szerint a kormány fel fogja számolni a külföldi légitársaságok közvetlen befektetéseit eddig tiiltó rendelkezést. És ez, tehát egy külföldi légitársasággal való fúzió az egyetlen reménye a Kingfishernek is – már ha akad olyan kalandvágyó külföldi légitársaság, amelyik ilyen körülmények között bevásárolna a Kingfisherbe – zárja elemzését a Reuters.