Légitársaságok Amerikáért
A 75 éve működő amerikai légi közlekedési szövetség, az Air Transport Association (ATA) úgy döntött, hogy nevet változtat, és mostantól „Airlines for Amerika” (A4A) névvel működik tovább – olvashatjuk a TTG hírlevélben. A nagy múltú szervezet ezzel is szeretné jelezni, hogy a jövőben még erőteljesebben kívánja képviselni az Egyesült Államok légitársaságainak érdekeit, és nemcsak az USA-ban, hanem globális méretekben is. Utóbbi törekvésre utal a szervezet új szlogenje is (We Connect the World – Csatlakozunk a világhoz, más értelemben: Összekötjük a világot).
A régi-új szervezet elnök-vezérigazgatója, Nicholas Calio ezután szeretne még nagyobb szakmai támogatást nyújtani a tagvállalataiknak, és új válaszokat adni a már megváltozott, vagy éppen átalakulóban lévő hazai, illetve globális utazási, kereskedelmi és idegenforgalmi iparág kihívásaira. Ezzel kapcsolatban Calio felhívta a figyelmet arra, hogy a szervezethez tartozó légitársaságok szállítják az amerikai utasok és légiáru több mint 90%-át. Egyben kiemelte a növekedés egyik legfontosabb feltétele, az exporttevékenység fontosságát, melyben a repülési iparágnak az elkövetkező években egyre nagyobb szerepe lesz.
Calio úgy véli, a jelenlegi negatív gazdasági folyamatok ellenére a légiutazás iránti igény nem csökken, sőt évről évre növekszik, azonban a nagyobb utasszámból származó bevételek az üzemanyag magas ára miatt nem képesek ellensúlyozni az egyre emelkedő költségeket. Nem véletlen tehát, hogy 2011 harmadik negyedévében a világ jelenleg legnagyobb légitársasága, az amerikai United Continental Holdings profitja drasztikusan visszaesett, és hasonló mértékű – 41 százalékos – csökkenésről számolt be a JetBlue Airways is, miközben az American Airlines három veszteséges negyedév után a közelmúltban csődvédelmet kért.
Pedig az USA-ban a jegyárak még mindig jóval drágábbak, mint Európában. Miközben itt a belföldi forgalomban utazók egy mérföldért illetékekkel együtt 11, két ország között pedig átlagosan 14 eurocentet fizetnek, az Egyesült Államokban az utasoktól 23 centet kérnek egy levegőben megtett mérföldért.
Az A4A – mint érdekvédelmi tömörülés – a jövőben jobban szeretné hallatni a hangját a légitársaságokat „sújtó” új kormányzati intézkedésekkel szemben is. Idén augusztusban például a légi utasok érdekeit a korábbinál jobban védő szabályozás lépett életbe az USA-ban, mely szerint a légitársaságok akár 27 ezer 500 dollárig büntethetők utasonként, ha egy nemzetközi légijárat több mint négy órán át vesztegel felszállás előtt. Megemelkedett az a kompenzáció is, amit azoknak az utasoknak kell fizetniük a társaságoknak, akik túlfoglalás miatt nem jutnak fel a gépre.
A szabályozás több más területre is kiterjed a jövőben, 2012 januárjától például a hirdetésekben szereplő árakban minden adónak és illetéknek benne kell lennie, és az utasokat a beszállási kapuknál online vagy a telefonos foglalási rendszer segítségével, azonnal tájékoztatni kell a járattörlésről vagy a 30 percnél hosszabb késésről.