Lehetetlen ajánlat? AF/KLM segítség súlyos feltételekkel

MTI/iho   ·   2014.01.24. 09:00
cim2

Mégis segíthet a nehéz helyzetben lévő Alitalián az Air France-KLM, amely 2009-ben egyszer már megmentette az olasz légitársaságot a csődtől – mondta a francia-holland cég vezérigazgatója. Alexandre de Juniac újságíróknak azt mondta, ha az Alitalia elfogadja a feltételeiket, akkor hajlandóak megfontolni, hogy segítséget nyújtsanak az olasz légi fuvarozónak, amelyben jelenleg 7 százalékos részesedésük van.

A vezérigazgató hozzátette: azt szeretnék, hogy az olasz légitársaság szervezze át mintegy egymilliárd eurós (300 milliárd forint) adósságát, az eddigieknél nagyobb mértékben csökkentse költségeit, valamint engedje át a társaság teljes irányítását az Air France-KLM-nek.
Az Alitalia eközben az abu-dzabi székhelyű Etihad légitársasággal folytat „puhatolózó” tárgyalásokat, információk szerint a közel-keleti vállalat akár 40 százalékos részesedést is szerezne olasz versenytársában.

Az Alitalia számára jól jönne az AF-KLM segítsége...

Az olasz cégnek azért van szüksége újabb forrásokra, hogy átszervezze járathálózatát. Korábban ugyanis a belföldi és regionális járatokra koncentrált, ám ezen a területen nehezen bírja a versenyt a diszkont légitársaságokkal és a nagy sebességű vonatokkal, ezért jövedelmezőbbé alakítaná hosszú távú járathálózatát. Január eleji közlésük szerint ehhez a tavaly októberi 300 millió eurós tőkeemelés után is újabb forrásokra lehet szüksége, ha nem sikerül az elvárt utasszámot és töltöttségi mutatót elérni.

A római Fiumicino repülőtérről üzemelő Alitalia legutóbb 2013 októberében kért csődvédelmet, miután a tavalyi év első felében 294 millió eurós veszteséget és egymilliárdos adósságot jelentett. 2009-ben az akkor még állami tulajdonban lévő cég szintén csődvédelembe menekült. Akkor olasz befektetők egy csoportja és az Air France-KLM-csoport mentette meg, cserébe a francia-holland társaság 25 százalékos részesedést szerzett az olasz cégben. Az októberi tőkeemelésben viszont nem vett részt, ezért esett tulajdoni része 7 százalékra.

...de vajon hajlandó lenne-e ennek fejében az olasz fél a vezetést is átengedni?

Mint arról az iho/repülés korábban beszámolt, a francia-holland csoport már 2009-ben is szerette volna az olasz légitársaság tulajdonrészének meghatározó hányadát birtokolni, ez azonban az olasz politikai vezetés heves ellenállásába ütközött. A tavalyi őszi-téli mentőakcióból azért nem vette ki a részét az AF/KLM, mert a tervezett szerkezetátalakítási lépéseket nem tartotta elégségesnek ahhoz, hogy az Alitalia profitképessé váljon. Ugyanakkor megfigyelők már akkor is azt gyanították, az igazi ok az, hogy egy hatékonyabb átalakítási tervet az AF/KLM csak akkor tudna rákényszeríteni az Alitaliára, ha többségi tulajdonrészt szerez, de kétséges, hogy az olaszok hajlandóak-e egyik legnagyobb európai versenytársuknak átengedni a nemzeti légitársaság feletti irányítást. Vagyis Juniac egyes elemzők szerint eleve az elutasítás biztos tudatában nyilatkozott.

* * *

Indóház Online - Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!

Kapcsolódó hírek