Londoni pályaháború
Lesz-e új leszállópálya Délkelet-Angliában? Az illetékes testület a döntést 2015-re halasztotta, de a vita egyre harciasabb. A londoni kormány alapította Repülőtér Bizottság a végleges döntést csak a következő választások utánra készíti elő, de 2013 végére is le kell, hogy tegyen az asztalra egy előjelentést, amelyben vázolja a lehetséges változatokat.
Végül is az is már egyfajta állásfoglalás, hogy a testület tekintélyes elnöke, Sir Howard Davies kijelentette, valóban szükség van a körzetben további pályakapacitásra. Az is egyfajta jelzés lehet, hogy a politikus nem beszél új repülőtérről, noha időközben már több helyszínre nézve születtek zöldmezős tervek: a Temze torkolatvidékére, a Csatorna homokzátonyaira és a jelenlegi Heathrow-tól nyugatra és északra egyaránt álmodtak teljesen új repülőtereket, Davies azonban ilyesmiket nem emlegetett, hiszen ezek legalább 30-50 milliárdos beruházást jelentenének.
Közben ahogy nő a tét, úgy keményednek az ütésváltások. Legutóbb Heathrow foglalt állást, nem is egyszerűen a saját harmadik pályájáért, hanem azért, hogy legnagyobb vetélytársa, a dél-londoni Gatwick ne kaphasson támogatást a maga második pályájához. Gatwick már csak azért is próbálkozik, mert néhány év múlva lejár az a környékbeli településekkel kötött moratórium, amely tiltotta az új pálya felépítését. Heathrow azonban azt állítja, hogy ha épül is Gatwicken új pálya, az nem hozza majd azokat az előnyöket gazdaságélénkítésben, munkahelyteremtésben, amit remélnek tőle. Különösen kétségesnek minősíti Heathrow Gatwick képességét arra, hogy a hosszú távú, interkontinentális járatok csomópontja legyen. Heathrow vezérigazgatója azt állítja, hogy ha Heathrow bővítése helyett Gatwicket fejlesztik, az egész Nagy-Britannia versenyképességét veszélyezteti.
Gatwick időközben belépő új tulajdonosai nyilván ennek az állásfoglalásnak a hatására siettek bejelenteni egy programot, amelynek keretében radikálisan javítani akarják az utaskiszolgálás és a biztonság színvonalát, megszüntetnék a sorban állásokat a terminálokon. A modernizáció részleteiről nem beszéltek, de a távolabbi tervek, vagyis az új pálya megvalósításához nyilván pozitívabb képet kell, hogy kialakítsanak a légikikötőről.
Közben Heathrow kemény támadást kapott a legfontosabb partnerétől. Willie Walsh, a British Airways, az Iberia és a Vueling anyavállalatának, az IAG-nak a vezérigazgatója a reptéri tarifák radikális emelésének terve miatt esett neki Heathrow vezetésének: a drágítás szerinte nem egyszerűen a légitársaságok, hanem az utasok kifosztása. Walsh arra figyelmeztette a tarifák alakulását felügyelő brit légügyi hatóságot, hogy nem szabad, hogy hagyja magát megint átverni, és korrigálnia kell azt a korábban elkövetett hibát, hogy kivételezetten kezelte Heathrow-t. A reptér vezetését alkalmatlannak minősítette arra, hogy gazdaságosan működtesse a légikikötőt, túl sok embert foglalkoztatnak túl nagy fizetéssel. Miután a reptéri illetékek az elmúlt években 7,5 százalékkal nőttek, a British Airways a többi légitársaság nevében is 10 százalékos csökkentést követel, ugyanakkor sürgeti, hogy a forgalom növekedése miatti szükséges beruházásokat is hajtsák végre a légikikötőben.
Mindeközben Európa egyik legérdekesebb, legkülönlegesebb kis-nagy reptere, London City is modernizálni és bővülni akar. A belváros közvetlen közelében, az East End egykori dokkvilágában épült és az ottani új üzleti negyedhez közvetlenül kapcsolódó repülőtér a következő tíz évben hatmillióra szeretné növelni az utaskapacitását a jelenlegi évi hárommillióról. A terminálépület és a forgalmi előtér bővítése mellett a legfontosabb egy, a pálya teljes hosszában építendő gurulóút lenne, amely alaposan megdobná a reptéri mozgások lehetséges számát, ugyanis most a gépeknek a szélirány függvényében vagy felszálláshoz, vagy leszállás után az apronra való beguruláshoz kell magát a pályát igénybe venniük.
A forgalmi előtér megnagyobbításával kapcsolatban nagyobb gépek parkoltatásáról esik szó, hiszen most csak kisebbek használhatják a repteret. Olykor-olykor felbukkan a jelenlegi 1500 méteres pálya meghosszabbításának igénye, sőt olykor új párhuzamos pálya építésének gondolata is. Jelenleg a legnagyobb gép, amely igénybe veheti a repteret, nem más, mint a legkisebb Airbus, az A318-as, a British Airways különleges, exkluzív, csupa businessre berendezett New York-i járatot tart fenn vele, a nagyobb gépek leszállását a pálya rövidsége mellett a meglehetősen meredek, a más reptereken érvényes három helyett öt és fél fokos siklópálya nehezíti.
* * *
Indóház Online - Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!