Luton új gurulója, a fontos Foxtrot

iho   ·   2019.11.12. 09:00
fox_cim

Guruló és jégtelenítő (fotók: youtube)

Újdonság az európai repülőterek egyikén – talán az utasok többsége észre sem veszi, hogy a repülőgépe másfelé forgolódik, hogy a pályáról a forgalmi előtérre majd a terminálépülethez jusson. De a pilótáknak, a kiszolgáló személyzetnek fontos lehet a változás, például, ha a pálya és a forgalmi előtér között nem egyetlen betoncsíkon gurulhatnak a gépek, nem kell bevárniuk egymást. Az egész repülőtér forgalma változik, javul. A hír pedig, hogy ami változik, nemcsak a közreadott reptéri diagramokban, hanem a nemzetközi repülősajtóban is megjelenik.

Luton fontos érkezési és indulási pontja a Budapest–London-forgalmat repülő társaságoknak és járataiknak is. A dinamikusan bővülő repülőtér egypályás, ezügyben sokat nem tehetnek, a domborzat nem teszi lehetővé az olyannyira áhított másodikat, magyarán az egész „placc” egy fennsíkra települt. Viszont ez nem gátolja az intenzív fejlesztési programot, amelynek eredményeként három éven belül új terminál épül, két méretes pierrel, földalatti összeköttetés a vasútvonallal, valamint további könnyítés a gépmozgásokban, például a pályával párhuzamos guruló meghosszabbítása egészen a keleti, 26-os küszöbig, hogy a gépeknek ne kelljen a másik irányból landolva „backtrackkelniük”, vagyis a pályán visszagurulniuk a pályaelhagyáshoz.

A fejlesztések ütemezését ezen a videón mutatja be a reptérkezelő:

A most átadott „Foxtrot” gurulóút a pályát a déli és keleti forgalmi előtérrel köti össze, de másik oldalán létesül majd az új terminál-komplexum is. Mint egy, a helyszínt nagyon jól ismerő kapitány portálunk kérdésére elmondta, nemcsak az a fontos, hogy a szembe mozgó gépeknek azon a szakaszon nem kell bevárniuk egymást, hanem az is, hogy ezen túl az apronokról kitolt gépek nem akadályozzák a forgalmat a pálya és az előtér között. Az eredmény: nagyban könnyíti a gépmozgásokat és persze a pilóták dolgát is a Foxtrot guruló.

Az új szakasz 520 méter hosszú, hatezer köbméternyi betont használtak az építéséhez, a 110 ezer munkaórába kilenc kilométernyi kábel lefektetése is benne volt, és a guruló egyben Európa egyik legnagyobb jégtelenítő létesítménye, ahol egyszerre hét gépet készíthetnek fel hideg időben a repülésre. A felhasznált vegyszert teljes egészében biztonságosan elvezetik és tárolják.

Luton jövője: új terminál, és még sokminden más

Luton tavalyi utasforgalma 16 millió 600 ezer volt, az előző évhez képest a növekedés öt százalék. Jónéhány légitársaság fontos reptere, bázisa a Wizznek és az Easynek, az innen elérhető célállomások száma százötven. A reptérkezelő AENA, a beruházások mostani állása szerint 2020-ra az utasok száma közelíti a 19 milliót, ugyancsak jövőre adják át a repülőteret és Londont összekötő gyorsvasút-vonalat is.

* * *

Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!

Kapcsolódó hírek