MÁV-menetjegyek: kinek a készülékében van a hiba?

Kemsei Zoltán   ·   2016.04.08. 11:15
00kicsi

A rendszer rossz vagy a felhasználói oldalon van hiba? Miért találják az utasok és a szakszervezetek képviselői is lassúnak az épp’ hogy bevezetett JÉ-rendszert, és mi okozhatta a húsvét előtti helyjegykiadási gondokat? A helyfoglalási rendellenességeknek jártunk utána.

Kezdjük a legelején: a MÁV-Start (vagyis elődjeként még a széttagoltság előtti MÁV) a jelenlegi helyfoglalási (RES) rendszerét már az 1980-as évek óta használja. A folyamatos fejlesztésekkel, és – ahogy az Indóház nyomtatott változatában 2015 decemberében megjelent cikkünkben már szó esett róla – a nemzetközi helyfoglalási rendszerbe integrálással a fejlesztő és üzemeltető Data-Press Kft. naprakész formában tartja a szoftvert. A magyar helybiztosítási rendszer így a vonatkozó sztenderdeknek eleget téve jelenleg is közvetlen összeköttetésben van Európa valamennyi vasúttársaságának rendszerével, lehetővé téve a közvetlen helyfoglalást egymás vonataira.

Ugyanaz a helyfoglalási rendszer a MÁV-Start VMAEF... (a képek forrása: Data-Press Kft.)

A helyfoglaló rendszer tehát évek óta rendben van. Hogyan működik? Először is, a nemzetközi előírásokhoz és szokásokhoz alkalmazkodva, a helyeket az utaskényelmi szempontok alapján osztja ki, például először az ablakok melletti helyeket lefoglalva, nem pedig véletlenszerűen. Az egyszerre kért helyeket pedig (családi utazás, csoportos elhelyezés) igény szerint a rendszer egymás melletti, egymáshoz közeli ülésekre adja ki – akár 24 utas együttes elhelyezésére is mód van így.

...és a GYSEV CRMAEF-rendszerén

De mi okozhatta akkor például azt, hogy „családjától külön, egy másik vagonba kapott helyjegyet egy négy éves kisfiú a pécsi Intercity-n”? A megoldás kulcsa, hogy a számítógép csupán azt hajtja végre, ami a programban szerepel, és amire utasítást kap. A nem megfelelően megfogalmazott kérdésre tehát a nem megfelelő választ adja. A lehetőség adott az együtt utazók egymás melletti elhelyezésére, amennyiben azt ennek megfelelően kérik. Itt derülhet fény a problémára. A MÁV-Start új rendszere szerint ugyanis (vajon adóhatósági előírások miatt?) egy jegyre csak egy utasnak adja ki a menet-, a hely- és a pótjegyet. Ez az együttes elhelyezést is bizonytalanná teszi – egyesével kéri ugyanis minden utas részére a helyet. Ez akár a kritizált lassúsághoz is hozzájárulhat(?). A helyfoglaló (RES) rendszer ettől eltérően más elvek szerint keres helyeket egyéni utasoknak és csoportoknak.

Fentiek alapján azt a következtetést tudjuk leszűrni, a bevezetés alatt álló JÉ-rendszer egész egyszerűen a már évtizedek óta meglevő, és folyamatosan aktualizált RES helyfoglaló rendszer lehetőségeit jelenleg még nem tudja a legteljesebb mértékig kihasználni, új projektként, nem pedig a létező továbbfejlesztéseként jelentkezett.

A projekt összköltsége elérte a három és félmilliárd  forintot, ennek több mint a felét, 1,8 milliárd forintot az informatikai eszközök teszik ki, 1,7 milliárdba került a szoftverfejlesztés. Az Európai Unió Kohéziós Alapjától 1,1 milliárd forintot kaptak a hardvereszközök beszerzésére.

* * *

Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!

Utazzon velünk! Az első világháborús olasz front déli szakaszát felkereső, idén újra elinduló Isonzó Expressz emlékvonatra jelentkezzen a MÁV Nosztalgia Kft.-nél!

Kapcsolódó hírek