MAXimális siker: száz Boeing Vietnamba!

iho   ·   2016.05.23. 13:45
viet_cim

Tran Dai Quang és Barack Obama elnökök jelenlétében írták alá Hanoiban a 11,3 milliárd dolláros szerződést: a VietJet Aviation száz 737 MAX keskenytörzsű utasszállítóhoz jut, 2019 és 2023 között, ezzel a fiatal társaság alaposan megerősíti hálózatát, elsősorban a nemzetközi vonalakon.

A VietJet a térség talán leggyorsabban növekvő, fejlődő légicége, a diszkontszektorban is szokatlan dinamikával: 2011-ben volt az első járata, azóta jutott el a napi 250 járathoz, az évi 25 millió utashoz és a jelenlegi 30–40 gépes flottához.

Boeing-keskenytörzsűek jelennek meg az eddig tiszta Airbus-flottában

Ami egyébként most még kizárólag Airbus keskenytörzsűekből áll: harminc 320-as és öt hosszabb törzsű 321-es repül a cég derűs színeiben, az állományt Európából lizingelt további 321-esek erősítik még idén. Mindeközben a rendelésállomány is elsősorban az európai gyártó gépeit tartalmazza, köztük nyolcvan neót a 320-as és 321-es változatból egyaránt. Amúgy olyannyira erős az Airbus-kötődés, hogy tavaly, amint beszámoltunk róla, ez a társaság vehette át az európaiak kilencezredik legyártott utasszállítóját egy 321-es „személyében”. Vagyis egy most még tiszta Airbus-flottához csatlakoznak majd a Boeingok: eléggé szokatlan, hogy egy légicég ugyanabban a kategóriában kétféle típust üzemeltet majd.

A magyarázat feltehetően az, hogy a teljes kapacitással repülő típusok valójában elég jól kiegészítik egymást, és így alkotják majd a tökéletes palettát az összes útvonalféléhez: a 320-as 180 körüli férőhellyel, a 321-es 220 körüli ülésszámmal repül, közéjük illeszkedik a MAX 200 a maga kétszáz utasra méretezett kapacitásával, illetve az ehhez szükséges plusz ajtópárral. Ugyancsak fontos szempont, hogy a MAX 200 a „sima” 8-ashoz képest ugyanolyan fizikai paraméterek mellett tud több utast szállítani.

A MAX-sorozatnak ez a leggazdaságosabb kiadása

A cég a MAX 200 program meghirdetésekor is hangsúlyozta, ez a leggazdaságosabb megoldás az egyosztályos elrendezés és a diszkont-üzemeltetés szempontjából, hiszen az egy ülésre jutó költségek alacsonyabbak, mint a nagyobb törzshosszúságú 9-es esetében: hogy jól eltalált elrendezésről van szó, azt bizonyítja, hogy a kibocsátó légitársaság a költségekre talán legérzékenyebben reagáló európai cég, a Ryanair lesz.

A VietJet Airbusai pedig nagyjából ugyanolyan hajtóművel repülnek, az alaptípus a ceók esetében a CFM-56, a neókon pedig ennek továbbfejlesztett LEAP-variánsa lesz, vagyis a két típus legalább a hajtóművek szempontjából nem különbözik túlságosan egymástól.

Száz gépes megrendelés: az eddigi legnagyobb vásárlás Vietnam történetében

A mostani üzletnek amerikai szempontból persze megvan a maga további jelentősége, újabb fontos jele a két ország közötti megbékélésnek. De annak is, hogy a délkelet-ázsiai piacon bizony a keskenytörzsűek versenyében is számolni kell az amerikai konkurenciával.

* * *

Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!

Utazzon velünk! Az első világháborús olasz front déli szakaszát felkereső, idén újra elinduló Isonzó Expressz emlékvonatra jelentkezzen a MÁV Nosztalgia Kft.-nél!

Kapcsolódó hírek