Még az idén szállítógépeket kap a honvédség?

iho   ·   2017.09.27. 16:15
cim

Már az év végén megérkezhetnek az első nehéz légiszállító repülőgépek a Magyar Honvédséghez – mondta Simicskó István honvédelmi miniszter. A honvedelem.hu beszámolója szerint a svéd partnerével folytatott tárgyalások után a tárcavezető sajtótájékoztatóján elmondta, Magyarország kiemelt referenciaország a Gripen vadászgépek használata miatt. A miniszter tájékoztatást adott a Zrínyi 2026 Honvédelmi és Haderőfejlesztési Program egyes elemeiről, és egyeztettek arról is, hogy a Magyar Honvédség modernizációját milyen módon támogathatná a svéd hadiipar, adja hírül a katonai portál.

Újságírói kérdésre válaszolva elmondta, a korábban megsérült két Gripen vadászgépet a minisztérium saját forrásból rendbe hozatta. A Gripen-szerződés futamideje 2026-ban jár le, és ekkor kerülnek a gépek magyar tulajdonba.

A magyar katonaiszállítógép-flotta típusa volt: az An-26-os

Egy másik kérdésre válaszolva a tárcavezető elmondta azt is, egy olyan jól működő országnak, mint Magyarország, szüksége van bizonyos katonai képességekre, és ezek közé sorolta az úgynevezett nehéz légiszállítási képességet. Simicskó István úgy fogalmazott: bízik abban, hogy már az év végén beszerezhetik azokat a szállító repülőgépeket, amelyek biztosíthatják ezt a képességet. Céljaik között középtávon új gépek beszerzése szerepel, külön kormánygépeké viszont nem. A kormány tagjai – a tervek szerint – katonai gépeket használhatnak majd a jövőben hivatalos útjaikhoz, de ettől még nem beszélhetünk kormánygépről, olvasható a honvedelem.hu beszámolójában.

Mint ezt portálunk korábban jelezte, a szállítógép vagy gépek beszerzése azért sürgős, mert az egykori An-26-os flottából már csak egyetlen egy a hadra fogható, de év végén az üzemidő kifutása miatt azt is le kell állítani, ha tehát nincs más, akkor a honvédség, a Mi-8/17-es helikoptereken és a pápai NATO HAW C-17-esek esetenkénti felhasználásán túl saját légi szállítási kapacitás nélkül marad.

A 406-os az utolsó üzemképes Ancsa

A szállítógépek hiánya egyéb bonyodalmak mellett veszélyezteti a külföldi katonai missziók ellátását és személyzetük cseréjét. Volt egyébként olyan nemzetközi katonai találkozó, repülőnap, amelyen az előzetes program szerint felléptek volna statikus és dinamikus bemutatón a magyar Gripenek is, de nem hivatalos információk szerint ezt is a szűkös szállítógép-kapacitás fúrta meg, az egyetlen üzemképes An-26-os „nem ért rá”, hogy kísérőgépként a Griffekkel repüljön például Fairfordba.

Reményeink szerint portálunk hamarosan visszatér a témára, megpróbáljuk körbejárni, melyek azok a szóba jöhető típusok, amelyekből létezik is két-három hónap alatt beszerezhető példány, és egyáltalán, pontosan mit jelenthet a magyar honvédelmi tárca értelmezésében a „nehéz légiszállító” képesség. A miniszter úgy fogalmazott, hogy „középtávon” szerepel a tervek között új szállítógépek beszerzése, vagyis a most napirenden lévő, rövid távú lépés inkább feltételezi használt, esetleg más légierőnél állományból kisorolt példányok átvételét. Mint ismeretes, a román légierő így jutott még a kilencvenes években az Egyesült Államok légierejének flottájából C-130-as Herculesekhez, ezt a nekünk is felajánlott megoldást akkor a magyar fél elutasította.

A kormánygép-szállítógép kombinált megoldást évekkel ezelőtt az Avro-beszerzésben látták

A nyilatkozatnak az a mondata, amely szerint a kormánygépbeszerzés későbbi ügy, és a kormánytagok is a katonai szállítógépeken utaznak majd, azt sem zárja ki, hogy valamiféle vegyes, polgári és katonai célra egyaránt felhasználható típusról lehetne szó. Néhány évvel ezelőtt például felbukkant a latolgatásokban a BAe-146/Avro RJ, mint az a típus, aminek létezik utasszállító és cargo-változata egyaránt (utóbbi egyik példánya néhány évet Malév-TNT üzemeltetésben is eltöltött), sőt, néhányat a RAF részére katonai teherszállítónak alakítottak át, alkalmas rövidpályás, netán hegyekkel is körbevett repterek/bázisok igénybe vételére, és a RAF átalakított gépen már kialakultak a védelmi rendszer integrálásának az eljárásai is. A légitársaságok sorra sorolják ki a „Jumbolinókat”, tehát viszonylag olcsón vannak beszerezhető példányai.

* * *

Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!

Kapcsolódó hírek