Megsüllyedt a pálya, a Bundeswehrtől jön a segítség

iho/vasút   ·   2017.08.19. 13:45
rastatt_kislid

Múlt vasárnap óta nem látott vonatot Németország egyik legnagyobb forgalmú, észak–déli, a Rajna mentén futó, Karlsruhét és Bázelt összekötő vasútvonalnak Baden-Baden és Rastatt közötti szakasza. Az ok egy igen látványos pályasüllyedés, melynek a kijavítási idejét kezdetben négy hétre saccolták.

A pályasüllyedést a párhuzamosan épülő nagysebességű vasútvonal egyik alagútjának építése okozta. A jelenleg is folyó vizsgálatok szerint az alagútépítő pajzs túlságosan gyorsan haladt, ez okozta a már kifúrt alagútszakasz megrogyását.

Hogy a vasúti közlekedés teljes összeomlását elkerüljék, a Deutsche Bahn mérlegelte a prioritásokat és a hálózatban rejlő terelési lehetőségeket. Ennek nyomát a Neckar-Alb Bahnon, Stuttgartot délről elkerülve, a regionális személyvonatokat teljesen leállították, munkanapokon napi 24 órában a terelt tehervonatok számára veszik igénybe a pálya kapacitását. A lezárással érintett húsz kilométeres pályaszakasz mentén a kieső személyvonatokat buszokkal pótolják. Bár a Neckar-Alb-vasúton kívüli pályaszakaszok szerepét tovább nem taglalták, valószínűsíthető, hogy a terelőút tovább vezet dél felé, Tuttlingen irányába, egy egyvágányú, bár villamosított vonalon.

Egy pár méteres szakasz egy fél ország közlekedését lehetetleníti el (fotó: dpa)

Politikai ügy is kerekedett rögtön a dologból, a baden-württembergi közlekedési minisztérium rögtön megvádolta az államot (Németországban tartományi szinten az államot vádolni annyi, mint amikor mi Brüsszelnek üzenünk, azaz gumicsont, biztonsági szelep az aktuális problémákra), hogy az a mellékvonalak fenntartását teljesen elhanyagolta, ezért nincsen megfelelő minőségű kerülőútvonal, és íme a múlt bűnei most megbosszulják magukat. Hozzátehetjük: megfelelő minőségű kerülőútvonal nem az elhanyagoltság, hanem a térség speciális topográfiai adottságai miatt nincsen. A Fekete-erdő, a mi Dunánk születési helye ugyan vasúton átjárható, de mindenképpen hatalmas, déli irányú kerülőkkel kell számolni, és a kanyargós hegyi vonal nem hozhatja azt a teljesítményt, mint a Rajna menti lapályon fekvő pálya.

A segítség a hadseregtől jöhet: a védelmi minisztérium most azon fáradozik, hogy a süllyedés helyét egy vasúti hídprovizóriummal hidalja át, mely alatt a megsüllyedt pályaszakasz kijavítható, a sérült talajrétegek feltárhatóak. Ennek eredményeképpen a teljes lezárás időtartama jelentősen megrövidülhet.

* * *

Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!

Kapcsolódó hírek

Vasút Nagyvasút

Elkészült a Koralmbahn!

iho/vasút   ·   2024.12.07. 18:00

Az ÖBB szerint a 127 kilométer hosszú vasútvonal készen áll az üzembe helyezési fázisra, már csak a futópróbák és a szakmai képzések vannak hátra a 2025 decemberére tervezett átadáshoz.