Menetidő: két perc, nyolc perc – szuperrövid légijáratok!
Miközben a légitársaságok újabb és újabb vonalakkal neveznek be a világ leghosszabb légijáratáért zajló versenybe, egy másik érdekes vetélkedés a világ legrövidebb kereskedelmi repüléseinek ciméért zajlik.
A versengést az fűtötte fel, hogy a napokban indította el a földkerekség legrövidebb menetrend szerinti nemzetközi járatát a People's Viennaline nevű légitársaság a svájci St. Gallen-Altenrhein és a németországi Friedrichshafen, a Zeppelin őshazája és a remek európai kisgépes repülőszalon helyszíne között. A Bodeni-tó fölötti mintegy húsz kilométert az osztrák társaság Embraere nyolc perc alatt repüli le, és noha ez valójában egy hosszabb, Kölnig tartó járat első szakasza, sokan egyszerűen azért foglaltak rá máris jegyet, hogy elmondhassák, kipróbálták ezt a rekorder légiutazást.
A napokban köszöntötte egymilliomodik utasát a világ legrövidebb menetrend szerinti kereskedelmi (nem nemzetközi) járata, amely a Skócia partjaitól északkeletre fekvő Orkney szigetcsoport két tagját köti össze: Westray és Papa Westray között a nyolcüléses, kétmotoros Britten Norman BN2B-26 Islander a menetrend szerint hivatalosan két perc alatt teljesíti a járatot, de kedvező széljárás esetén ez lehet akár negyvenhét másodperc is.
Valójában ez is egy több szakaszból álló vonal egyik része, Orkney központjától, Kirkwaalból. A járatot a Loganair skót regionális társaság üzemelteti immár 1967 óta, az egymilliomodik utas pedig egy banktisztviselő, Anne Rendall volt. A társaság ártáblázata szerint a repülések 17–18 fontba kerülnek, de van kedvezményes tarifa is oda-vissza 14–15 fontért.
A járat minden nap működik, de hétvégeken szombaton csak Westrey felől Papa Westreybe repül a gép, vasárnap pedig vissza. A cég egyik pilótája, Stuart Linklater, 2013-ban történt nyugdíjazásáig több, mint 12 ezer alkalommal repülte a járatot. A 2,7 kilométeres vonal egyébként olyan hosszú, mint Edinburgh repülőtér pályája.
Ezek tehát a legrövidebb, menetrend szerinti járatok voltak. A legrövidebb nem menetrend szerinti kereskedelmi repülésnek egy Pápua Új-Guinea két települése közti járat tekinthető, amely alkalmanként, de szintén fizető utasokat visz praktikusan két hegyoldal, Kegata és Apowo között. A légiút ezen a körülbelül két kilométeres szakaszon nagyon is kifizetődő, ugyanis a falvak között hatalmas, őserdő borította szakadékszerű völgy tátong, a repülés romantikáját meg az adja, hogy a „pályák” vagy 350 méteresek, meredeken a hegyoldalba vágott irtások, amelyeken felfelé lehet csak leszállni és lefelé startolni. A menetidő a nálunk is ismert Pilatus PC6 Turbo Porterrel 73 másodperc.
A világ legrövidebb interkontinentális járatát a Royal Air Maroc repüli az afrikai Tangiers és az európai Gibraltár között. A két főváros közti legrövidebb légijáratot a két Kongó fővárosai között teljesítik, Brazzaville és Kinshasa távolsága26 kilométer, a repült idő kevesebb, mint tíz perc,a gurulások csaknem annyit összehoznak. Egy ideig ez volt a legrövidebb menetrend szerinti járat, amit szélestörzsű utasszállítóval tartottak fenn, merthogy az Ethiopian mindkét fővárosban felvett utasokat Addis Ababa felé.
Végül egy még meglepőbb rövid rekord: az Emirates bejelentette, hogy decembertől a társaság indítja a világ legnagyobb utasszállítójának legrövidebb járatát, az akár 15 ezer kilométert berepülni képes kétszintes, 5-600 személyes A380-as napi fordulókat teljesít a mindössze 379 kilométeres Dubai–Doha vonalon, vagyis Katar és az Emirátusok fővárosa között. Az óriás az egyébként napi kilenc járat egyikét teljesíti majd, a teljes menetidő mindössze negyven perc körüli, gurulásokkal együtt, a levegőben töltött idő húsz perc.
Az Emirates legrövidebb A380-as vonala jelenleg a másfél óránál is kevesebb kuvaiti. A katari nyitás kapcsán csak gyanítani lehet, hogy az Emirates ezúton is próbálja elszívni egyik közvetlen vetélytársa utasainak egy részét. A dubai társaságnak jelenleg nyolcvanöt gépes az A380-as flottája, és Dohával együtt már negyvenöt desztinációs a típus berepülte vonalhálózat. A Qatar Airways most hat, a jövőben is csak maximum tíz ilyen gépet üzemeltet. Az Emirates 380-as hálózata tehát egészen más dimenzió, érdemes felkínálni, hogy minél többen próbálják ki a hatalmas gépet ezen az amúgy mindennapi rövid utazáson. Még lakonikusabb vélemények szerint a repülési idő túl rövid ahhoz, hogy bárki valóban kipróbálja például az első osztály valamelyik lakosztályát és annak kellemes zuhanyozós berendezését, inkább egyszerűen így akarja az Emirates a katari konkurencia orra alá dörgölni, hogy mennyivel több A380-asa van.
Egy valamivel kevésbé epés magyarázat szerint a légitársaságok időnként azért állítanak be nagy hatótávolságú gépeket rövid utakra, hogy a pilótáknak több alkalmuk legyen gyakorolni a fel- és leszállást. Igaz, ezt a módszert rendszerint akkor alkalmazzák, amikor a típus is új, de lehet, hogy az Emirates a maga óriási flottájához ezúton is gyorsítaná a repülőszemélyzet típusátképzését.
* * *
Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!