Nagy repülőgép a kis repülőtéren – videók!

iho   ·   2015.03.08. 13:45
cim

Repülőnapszerű piknikelő tömeg, tévétársaságok sokasága várta egy kis ausztráliai légikikötőben – Illawarra Regional Airport – a Qantas légitársaság egyik óriásgépét. A VH-OJA lajstromjelű, City of Canberra nevű Boeing 747-400-as kivonásra került, utolsó leszállásával pedig egy helyi repülőmúzeum kiállításának legnagyobb darabja lesz.

A mindössze tizenöt perces átrepülést természetesen komoly előkészületek tették csak lehetővé. A reptér pályája mindössze 1800 méter, ami persze a felvételek tanúsága szerint az üresen és minimális üzemanyaggal landoló hatalmas gépnek elég volt, de azért a sugárfékek használata alaposan felkavarta a pálya környékét, különös tekintettel arra, hogy a külső hajtóművek a csak harminc méter széles pályán már bőven túllógtak. A személyzet huszonöt órán keresztül készült szimulátorban a szokatlan repülésre.

A gurulóutakat, amelyeken már az odatelepített Qantas-vontató vitte a Jumbót, speciális ideiglenes burkolattal látták el, hogy elbírják a 747-es súlyát. Némiképp lecsökkentették a futók kerekeiben a nyomást, így aztán a pálya is megúszta maradandó károsodások nélkül a rendkívüli terhelést.

A City of Canberra az ausztrál nemzeti légitársaság egyik történelmileg is fontos gépe volt: ez volt az első 747-400-as a flottában, 1989-ben pedig ez a gép állította fel a leszállás nélküli kereskedelmi légijáratok világrekordját, amikor Londonból egyvégtében Sidneybe repült.

A HARS (Historical Aircraft Restoration Society) múzeuma méltó helye lesz a lepihenő 747-esnek, a 400-as sorozat első példányának, amelyet véglegesen kiállítanak. A múzeum többek közt olyan kincsekkel rendelkezik, mint egy repülőképes DC-3-as, és egy ugyancsak repülhető gyönyörű négymotoros Lockheed Constellation, a dugattyús utasszállítók korszakának talán legszebb típusa.

Ugyanakkor érdemes megjegyzeni, hogy a legnagyobb gép legszűkebb pályára való leszállásának világrekordját egy másik Jumbo tartja: a South African Airways egy rövidtörzsű 747 SP-je ugyancsak múzeumba került, de ehhez egy mindössze tizenöt méter széles aszfaltcsíkon kellett földetérnie Johannesburg környékén egy kis repülőtéren.

Cikkünk megjelenése után egy olvasónk emlékeztetett arra, hogy volt egy még ezeknél is fantasztikusabb múzeumi landolás: 1989-ben az Interflug egyik Il-62-ese egy füves reptéren szállt le, és noha a földetérés több mint drámaira sikerült, azért a gép egyben maradt, sőt, az orrfutó sem tört el.


* * *

Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!

Kapcsolódó hírek