Egyre kevesebb halott a zátonyra futott hajón

iho/hajózás   ·   2012.01.14. 09:35
kiskep

Az óceánjáró fedélzetén több mint négyezer ember, 3200 utas, főként olasz, német és francia turisták és az 1023 fős legénység tartózkodott, amikor este tíz óra körül az olasz partoktól huszonöt kilométerre található Giglio szigeténél zátonyra futott. (Az első hírek még arról szóltak, hogy a hajó homokpadra futott, de a később nyilvánosságra került felvételek alapján úgy tűnik, inkább sziklának ütközött.) A hajó nem sokkal korábban futott ki a Róma melletti Civittavecchia kikötőjéből Savona felé, hogy egy körutat tegyen a Földközi-tengeren.

A baleset következtében a hajó léket kapott, és húszfokos szögben megdőlt. A hajó szombat reggelre az oldalára borult, és majdnem teljesen elsüllyedt. A parti őrség egyik, a Daily Telegraph-nak nyilatkozó tisztje megerősítette, hogy a hajó oldalán egy harminc, újabb jelentések szerint hetven méter hosszú rés tátong.

A hajó majdnem teljesen elmerült<br>(fotó: Giglio webkamera)

Mikor a hajó dőlni kezdett, sokan pánikba estek és a vízbe ugrottak, közülük több ember életét vesztette, sokan eltűntek. Az egyik halálos áldozat egy hetvenes éveiben járó féfi, aki a hideg vízben infarktust kapott. A hideg miatt több utas kihűlt: a baleset idején épp vacsoráztak, ezért a legtöbb utas estélyi ruhában volt, ami nem nyújt kellő védelmet ilyen esetben.

Egy utas szerint a hajón „titanicos” jelenetek alakultak ki, a kétségbe esetten menekülni próbáló emberek egymást taposták. A hatóságok eddig harminc sérültről adtak hírt, köztük több súlyos állapotú is van. A bajba jutott hajó utasait helikopterekkel, mentőcsónakokkal és a közelben tartózkodó többi hajóval mentik, de búvárok is érkeztek, akik a hajó víz alá került részeiben kutatnak túlélők után. A kutatást sötétedéskor leállították, de addig se áldozatokat, se túlélőket nem találtak a hajó víz alá került részében.

A Costa Concordia a baleset előtt<br>(fotó: P. Cezary, Wikipedia)

Sergio Ortelli, Giglio kormányzója azt mondta, tart attól, hogy „súlyos következményei” lesznek a balesetnek, mivel a legénység bizonyos problémákkal szembesült az utasok mentésekor. A kormányzó nem mondott részleteket, de azt hozzátette, hogy a szigeten vészhelyzet van, mert több mint négyezer embernek kell szállást találni. „Elszállásolunk mindenkit, ahol csak tudunk. Iskolákban, rendelőkben, szállodákban, bárhol, aminek teteje van”, nyilatkozta.

A Costa Concordia hat éve épült, 290 méter hosszú, több mint százezer tonna vízkiszorítású, tizennégy emeletes óceánjáró. Négy úszómedence, egy sportpálya, öt étterem, egy színház és számos szórakozóhely található a fedélzetén. Építésekor a legnagyobb olasz hajónak számított.

A testvére, a Costa Europa hasonló balesetet szenvedett 2010. február 26-án, amikor Sharm el-Sheiknél kikötés közben nekiütközött a mólónak. Akkor három ember vesztette életét a balesetben. Az akkori baleset után arról számolt be néhány utas, hogy a balesetet tapasztalatlanul kezelte a személyzet, az utasok sokáig semmiféle tájékoztatást vagy utasítást nem kaptak. A cégnél valószínűleg tanultak az akkori esetből, mert most – legalábbis az egyik utaskísérő beszámolója szerint – időben felszólították az utasokat a hajó elhagyására. Több utas azonban arra paanszkodott, hogy nagyon szervezetlen volt a mentés: a vacsorázó vendégeknek azt javasolták, maradjanak ülve - annak ellenére, hogy a hajó már megdőlt. Mások arra panaszkodtak, hogy késlekedtek a mentőhajók vízrebocsátásával, mire leeresztették volna, addigra a hajó annyira megdőlt, hogy már nem lehetett leereszteni őket. Mások pedig nem vett részt mentési gyakorlaton, mert csak január 8-i induláskor tartottak ilyet, a később felszállók nem tudták, mit kell tenniük. Egy, a balesetet túlélő francia utas azt mondta, hogy az utasokat nem számolták meg, sem a mentés elején, amikor felvették a mentőmellényeket, sem pedig a kimentés után – valószínűleg ezért nem lehet még jelenleg sem tudni, hányan is élték túl a balesetet.

„Magyarországról telefonáló hozzátartozók értesítették a római nagykövetséget, hogy két személy utazott a hajón. Mindketten épségben túlélték a hajószerencsétlenséget. Ezen kívül egy magyar utazásszervező iroda azt jelezte, hogy egy három fős család is a hajón utazott, ők is megmenekültek” – nyilatkozta az MTI-nek Érszegi Márk római megbízott konzul. Hozzátette, hogy a római képviselet felvette a kapcsolatot az olasz hatóságokkal, Grosseto megye polgári védelmével, mely még nem közölt végleges utaslistát, nem ismert az összes utas nemzetisége és még arról sincsenek adatok, hogy a vízből kimentett utasokat hol helyezték el. Dr. Rónaszéki Áron milánói konzul az MTI-nek elmondta, hogy a magyar család jelenleg Milánóban tartózkodik és haza készül.

Lapunk értesülései szerint nemcsak az utasok, hanem a személyzet tagjai között is voltak magyarok, információink szerint stewardként és táncosként dolgoztak a hajón.

Azonban a Concordiának sem ez volt az első találkozása a szilárd testekkel. 2008. november 22-én a hajó orra manőverezés közben egyszer már nekiütközött a mólónak, de az esetet komolyabb sérülés nélkül megúszta.

Kapcsolódó hírek

Vasút Városi vasút

Fénytörés Miskolcon

iho.hu   ·   2024.12.16. 18:10

Sajátos megvilágításba helyezi BAZ vármegye székhelyének közúti helyzetét a tény, hogy öt napon másodszor hajtott gépjármű a fényvillamos, a 202-es ČKD Tatra KT8D5-ös elé.