Nyolcadikán újrázás
„A MÁV-tól a következő tájékoztatást kaptuk az ügyben: a cég nagyon sajnálja a történteket, a mozdonyvezetőnek várhatóan megszüntetik a munkaviszonyát” – olvasható a honlapon.
Korábban írtuk:
Június 2-án, vasárnap M61-es rajongók százai csalódtak (a megkésett vonat „civil” utasainak bosszúságáról nem is szólva), miután hiába vártak Nohabot Székesfehérvár–Tapolca–Székesfehérvár között a 972/975-ös vonatpáron, a svéd acél helyett klasszik Csörgő vitte a gyorsot. Fehérváron ugyanis durva szóváltást követően a vontatásra kijelölt 017-es Nohab személyzete Tapolca helyett Rákos felé vette az irányt – gépmenetben. A maga nemében páratlan esemény – de nyugodtan használhatjuk a botrány kifejezést is – nagy port vert fel a MÁV Zrt./MÁV-Start Zrt. vezérigazgatóságon is. Több forrásunk közlése szerint vezérigazgató-helyettesi körlevél szólította fel a címzett munkavállalókat a vasúttársaság vonatkozó előírásainak betartására, és természetesen a felelős is előkerült, akire hivatkozva a 017-es személyzete megtagadta a 972-es eljuttatását Tapolcára.
Ám ahhoz, hogy fogalmunk lehessen arról, hogy mi volt a fehérvári vita tárgya, szükséges annak tisztázása, hogy startos menetvonalon (menetvonal: a vasúti pályahálózat-kapacitásnak az a része, amely egy adott időszakban egy vonat két pont között történő közlekedtetéséhez szükséges) közlekedő személyvonaton ki vezetheti a mozdonyt, lássuk a vonatkozó előírásokat. Először is, a 2013-ban az állam (mint a szolgáltatás megrendelője) és a MÁV-Start Zrt. (mint szolgáltató) között létrejött közszolgáltatási szerződés vonatkozó passzusa szerint a Szolgáltatótól megrendelt menetrendben meghatározott vonalakon történő vasúti személyszállítási közszolgáltatás joga kizárólagosan a Szolgáltatót, tehát a MÁV-Startot illeti meg. (Kivételes eset van, de ez nem az volt.)
Továbbá:
„A MÁV-Start Zrt. menetvonalán közlekedő vonatokon csak olyan mozdonyszemélyzet teljesíthet szolgálatot, aki szerepel a MÁV-Start Zrt. vasútbiztonsági tanúsítványában, azaz:
- MÁV-Start Zrt. munkavállaló,
- más vasúti társaság munkavállalója, amely társasággal a MÁV-Start Zrt.-nek szerződése van vontatási szolgáltatás nyújtására (személyzet, vagy személyzet plusz eszköz)"
A MÁV Zrt. állományába tartozó munkavállalók azonban nem tartoznak ebbe a körbe, tehát abban az esetben, ha a MÁV-Start Zrt. vonatát a MÁV Zrt. vontatójárműve továbbítja, akkor arra a MÁV-Start mozdonyvezetőjét kell ültetni (aki rendelkezik a szükséges infrastruktúra- és járműismerettel). A MÁV Zrt. járművezetője természetesen műszaki kísérőként a mozdonyon tartózkodhat, de a vonat közlekedéséért a felelősség a MÁV-Start Zrt. járművezetőjéé.
Fentiek szellemében a Start megrendelte a koronás címeres mozdonyt a pályavasúttól Székesfehérvár fűtőházi kiállással, ahol a gépet saját mozdonyvezetője vette volna át. Erre – igaz, már a vonatra ráállt Nohabnál lefolytatott szócsatát követően – azonban nem kerülhetett sor. A pályavasút (egyébként magas pozíciót betöltő illetékese) ugyanis nem vett tudomást sem a megrendelés betűjéről, sem az előírásokról, és mozdonyvezetőjét azzal az utasítással engedte útnak, hogy ő vezet. Értesüléseink szerint a pályavasúti Nohab a kialakult helyzetet felháborítóan kezelő (egy tapolcai vezérnek a facebookon gyakorlatilag verést is kilátásba helyező) mozdonyvezetőjét fegyelmi bizottság elé állítják.
(Háttér: a 017-es Nohab pályavasúti, tehát az anyavállalat, a MÁV Zrt. kötelékébe tartozó mozdony. Azért esett rá a választás, mert a Startnak nincs Nohabja, és a vasúttársaság M61-es vontatással kívánt emlékeztetni a legendás 004-es Nohab húsz évvel ezelőtti balesetére. Nosztalgiás mozdony pedig azért nem jöhetett számításba, mert azoknak nincs például egy gyorsvonat energiaellátásához szükséges villamos vonatfűtő berendezésük.)
A MÁV Zrt. korábban elnézést kért az utasoktól, és kárpótlásra törekszik. A MÁV Zrt. Kommunikációs Igazgatóság közleménye szerint a mozdonysorozat rajongói az elmaradt utazást június 8-án, szombaton pótolhatják. Az előző útra megváltott menetjeggyel rendelkezőknek nem kell újabb jegyet vásárolniuk a Nohab vontatta szerelvényre; amennyiben a Mávdirekten keresztül (telefonon a +36 (1) 3 49 49 49-es telefonszámon vagy e-mailben az informacio@mav-start.hu címen) eredeti menetjegyük sorszámának megadásával jelzik utazási szándékukat 2019. június 7-én, pénteken 12 óráig.
Arról, hogy melyik vonatpár élén fog díszelegni Nohab, később értesítjük az olvasókat.
* * *
Indóház Online - Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!