Olcsóbb jegyek a Deutsche Bahnnál
Aki több hónappal előre meg tudta tervezni az utazását, az már eddig is lélegzetelállító, szinte jelképes árakon utazhatott a Deutsche Bahn belföldi járatain, a lélegzet persze annál inkább bennszakadt, minél nagyobb távolságot tett meg az utazó az egységesen 19,90, azaz húszeurós áron vesztegetett Sparpreis-jegyekkel. Egy mértékadó München–Hamburg távra ugyanannyit kifizetni, mint Budapestről Nyíregyházára, vicckategóriába illő.
Most azon törte a vasút a vasfejét, hogy hogyan szerezhetne még utasokat vissza a repüléstől és a buszozástól, és talált még tartalékokat a rendszerben. Augusztus elejétől – többek között – megjelenik az új jegyfajta, a Super Sparpreis. Aki szerencsésen nyúl oda, akár tizenöt euróért utazhat keresztül az országon – feltéve, hogy van BahnCardja. A jegyek száma mindenesetre korlátos marad, és mindenekelőtt olyan járatokra kínálják majd, amelyeken eddig bőven volt hely, és nem mondjuk egy péntek délutáni csúcsjáratra.
A Super Sparpreis-konstrukció esetében a vasúttársaság az olcsó repülőjáratokat tartja szem előtt. Ez azt jelenti, hogy a jegyek adott járatra szólnak, nem törölhetők, a vasútállomások elérését és elhagyását pedig mindenki úgy oldja meg, ahogy tudja, tehát a továbbutazás nem foglaltatik benne az árban. Aki rugalmasabban szeretne utazni, annak mélyebben kell nyúlni a zsebébe, és meg kell fizetnie a Flexi-Ticket árát: ahhoz jár a szabad járatválasztás, az ingyenes útlemondás és a City-Ticket, tehát a kapcsolódó utazások jegye is.
A BahnCard tulajdonosoknak már eddig is ismerős lehetett a City-Ticket: ha 100 kilométeres távolság felett utaztak ICE-, IC-, vagy EC-járatokkal, 126 településen jogosulttá váltak a belvárosi közösségi közlekedési járatok használatára. Augusztustól nem szükséges ehhez a BahnCard, sima Flexpreis-, vagy Sparpreis-jeggyel is igénybevehető a kedvezmény, ami további 4-5 eurós költségcsökkentést jelent. Cserébe a vasút kétösszegű milliós összegeket utal át a városi közlekedési cégeknek, de úgy gondolják, mindez mégis megéri, mert arányosan több utast vonz a vasútra – akiknek persze alaposan utána kell nézni, hogy milyen területen érvényes a City-Ticketük, hiszen Berlinben például csak az A-övezetben, azaz az S-Bahn-gyűrűn belül lehet ezzel utazni.
A vasúttársaság egyáltalán nem tagadja, hogy a szelíd jegyárreform az olcsó busz- és repülőjáratok megjelenésére és árpolitikájára szeretne reagálni, hiszen a Lufthansa-leányvállalata, az Eurowings agresszíven építi a belföldi hálózatát, a Ryanair és az Easyjet pedig már benyomult azokba a résekbe, amelyet az Air Berlin csődje ütött a légiközlekedési hálózaton. Az alternatívákat figyelve a potenciális utasok is elvárják a vasúttól, hogy intenzívebb árcsökkentésbe fogjon, éppen ezért a legutóbbi években a Sparpreis-jegyek ára saját adataik szerint tíz százalék körül csökkent.
Persze a vetélytársak sem alszanak, ahogy azt portálunk is megírta, a Flixbus 9,99 euróért kínál vonatjegyeket Berlin és Stuttgart, Hamburg és Köln között, sőt decembertől a München és Berlin közötti nagysebességű vonal is társulhat az eddigiekhez.
A mérlegfőkönyveken kívül a politikai elvárások is szorongatják a vasutat, egyes politikusok már hangot adtak abbéli elvárásuknak, hogy 2030-ban 280 millió utast szeretnének látni a belföldi nagytávolságú járatokon, körülbelül kétszer annyit, amint amennyien jelenleg utaznak. A DB-konszern prognózisa nem ennyire combos, ők 180 millió utast prognosztizálnak erre az időpontra. Ezzel kapcsolatban éppen most kerül az igazgatótanács elé a javaslat, hogy további ICE-vonatokat szerezzenek be.
* * *
Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!