Párizs földön és égen – 1. rész: A nagy madarak világa

iho   ·   2015.06.08. 08:45
cim

Legutóbb Párizsban az Airbus külön kampányt hirdetett az A380-asnak

Egy hét múlva kezdődik a repülővilág idei legnagyobb gyülekezete, a párizsi szalon. Az izgalom tapintható, a szaklapok sorra közlik a maguk előzeteseit és előrejelzéseit, sőt, a gyártók közül is akad, amely máris megjósolja, milyen hatalmas üzletek köttetnek majd Le Bourget chalet-jeiben, amelyeket majd komoly felhajtás közepette lehet sajtóértekezleteken a média tudomására hozni.

A nagyközönséget persze kevésbé izgatják a várható szenzációs üzleti bejelentések, ami a legérdekesebb: maga a repülőgépek sora, amelyeket földön és a levegőben is megnézhetnek majd a szakmai és sajtónapok után a közönségnapokon. De persze az is sokmindent elárul, mely cég és mely ország mivel áll ki, vagy éppenséggel mi nem szerepel a show-n, ami pedig várható lenne.

2013: a 350-es átsuhan a légtéren

Nos, lássuk a szervezők által kibocsátott listát, ami persze még bőven változhat, de így is nagyon érdekes. Az európai óriáscég, amely a maga módján házigazdának is felfogható, vagyis az Airbus, természetesen rengeteg légijárművel szerepel majd, igaz, van köztük olyan, ami igazából nem, vagy nem csak a gyártó, hanem az üzemeltető légitársaság reklámhordozója: a Qatar Airways két keskenytörzsű variánst is hoz, az A319-est és az A320-ast. Gyári színekben, legalábbis az Airbus kiállított példányaiként pedig az elmaradhatatlan óriást, a 380-ast láthatjuk, amelynek következő vevőjét már lassan egy éve keresi a cég. És megcsodálhatjuk az új, reptereken még ritkaságszámba menő, néhány példányban forgalomba állt üdvöskét, az A350-est, ez a szélestörzsű kéthajtóműves ugyanis közelről még nem volt látható a párizsi szalon közönsége számára, csak egy-két szép áthúzás formájában a reptér fölött, a berepülési program kezdetén.

Egyelőre nem szerepel a listán az idei év talán legfontosabb Airbus-szülötte, az A320neo, a népszerű egyfolyosós gépcsalád újrahajtóművezett, modernizált változata, amelynek az elmúlt hetek hírei szerint van némi csúszása a berepülési programban, márpedig még az idén meg kell kapnia a típusengedélyt, és ilyenkor a tesztek menetrendje fontosabb, mint a szalonoké. Talán a gép mégis megjelenik majd, de csak átsusogva a pálya fölött, ahogy a 350-es tette 2013-ban. Itt lesz a cég első elektromos madara, az E-Fan, valamint az új típusjelzéseket kapott helikopter-sorozat, a F135, a H145M (vagyis  a katonai változat), a H225M és a H160 – utóbbi feltehetően mock-up formájában, hiszen még fejlesztés alatt áll.

Szerepel-e az Atlas a sevillai katasztrófa után?

Érdekes kérdés, ott lesz-e, és ha igen, repül-e az Airbus Military A400M teherszállítója, amely korábbi alkalmakkor különösen 90 fokon is túldöntött fordulóival képesztette el a nagyérdeműt, most viszont sajnos nem sokkal több mint egy hónappal leszünk túl a show idejére a törököknek készült egyik gép sevillai katasztrófájának. Nos ez ügyben érdemes tisztázni, hogy a baleset után a spanyol hatóságok által elrendelt repülési tilalom csak azokra a példányokra vonatkozik, amelyek most kerülnek ki a sevillai gyártósorról, viszont egyrészt az Airbus Military saját (és nem Spanyolországban, hanem Toulouse-ban lévő) tesztgépei, illetve a máshol már átadott példányok repülhetnek, ha a saját országuk hatóságai nem tiltják. Így aztán nagyon is lehetséges, hogy mondjuk a francia légierő vagy a gyártó egyik gépe igenis felszáll, tán épp azért, hogy megpróbálja meggyőzni a világot a gép megbízhatóságáról és képességeiről, hiszen a vizsgálatok eddigi nyilvánosságra hozott adatai szerint „csak” a balesetet szenvedett példány hajtóművezérlésének konfigurálásakor történt súlyos hiba, egyébként a géppel nincs konstrukciós-szerkezeti gond. Erről ugyan például a németeknek más a véleményük, akiknél politikai szinten is vitatéma volt az első átvett példány hatalmas hibatömege, de a francia szervezőket ez talán csak méginkább arra inspirálja, hogy repültessék a típust.

Szenzációs volt Farnborough-ban a 787-es repülése, aztán megszelídítették, vajon milyen lesz a bemutató Párizsban?

A Boeing kevesebb géppel lesz jelen, de feltehetően ismét láthatjuk azt a remek programot, amelyet az amerikaiak a Dreamliner hosszabb, 9-es változatával tavaly Farnborough-ban mutattak be először, akkora sikerrel, hogy az ottani szervezők az első repülés után letiltották a legveszélyesebbnek ítélt mozzanatot, a szupermeredek felszállást és elemelkedést. A földön lesz látható a cég másik sikertípusa, a 777-300ER, a Tripla Hetes ráadásul most ünnepli forgalomba állításának huszadik évfordulóját. És a Qatar ezt az alkalmat sem hagyja ki, hogy a maga 787-esét bemutassa, azt egyelőre nem tudni, melyik Dreamliner lesz a légishow részese.

Ugyancsak még a nagyobb madarak sorába tartozik az oroszok Szuhoj S100-as Superjetje, illetve az új ukrán tehergép, az An-178-as. Az Embraer, kicsit meglepő módon, egy eléggé régi típusát, a brazil regionális jetkorszak nyitányaként tervezett farokhajtóműves E-135-öst hozza valamelyik új, szárny alá függesztett hajtóművekkel repülő E-Jet helyett. Itt lesz viszont a nagy gyártók kanadai kihívója, végre a nagyközönség is láthatja a Cseries 100-as és hosszabb 300-as tesztgépét, utóbbi a légiprogramban is részt vesz, nyilván annak reményében, hogy ez az első nyilvános bemutatkozás meggyőzi majd a program hatalmas késése miatt szkeptikus társaságokat, és lesznek új megrendelők a jövőre forgalomba álló új típusra.

A Bombardier végre harcba küldheti a CSeriest a megrendelésekért

Sorozatunk következő részeiben a katonai felhozatalról és az egyéb érdekes kisebb-nagyobb repülőszerkezetekről is írunk, no meg arról, milyen üzleti kilátásokkal érkeznek a cégek a Le Bourget szalonra.

* * *

Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!

Utazzon velünk!

Az első világháborús olasz front déli szakaszát felkereső Isonzó Expressz emlékvonatra jelentkezzen a MÁV Nosztalgia Kft.-nél!

Kapcsolódó hírek