A CSeries bemutatkozik Párizsban!
Miközben az új kínai és a japán utasszállító fejlesztése komoly gondokkal küszködik, a kanadaiak ugyancsak küzdelmes programja a jelek szerint most már tényleg sínre került, bár ez egy repülőgép esetében nem teljesen pontos kifejezés: mindenesetre a CSeries prototípusai a kanadai gyártó bejelentése szerint ott lesznek a júniusi párizsi repülőszalonon.
Le Bourget az idei év legfontosabb repülőgépipari eseménye, és a Bombardier két prototípussal is jelen lesz, a rövidebb 100-as és a hosszabb 300-as variánssal. Az utóbbi ráadásul a levegőben is bemutatkozik. A 100-as változat pedig már a kabinberendezéssel is felszerelt FTV-5-ös gyári jelzésű gép lesz.
A fellépés Le Bourget színpadán tehát végleg meggyőzheti a típus megrendelőit, hogy a sok csúszás és az emlékezetes tavalyi kiesés után, amelynek során az első tesztgép egyik hajtóműve gyakorlatilag felrobbant egy próbán, és emiatt a gépek száz napra a földre kényszerültek, a típus berepülési programja jól halad, már túljutott a 70 százalékon, hat géppel 1600 tesztórát repültek.
A két hónapja repülő CS-300-as prototípus is túl van a kezdeti teszteken, nemrég teljesített egy ötórás repülést 41 ezer láb magasságban, kezelése, vezetése semmiben nem különbözik a 100-as változatétól, jelentette be a Bombardier polgári részlegének nemrég kinevezett főnöke, Fred Cromer: a párizsi szalon nemcsak az új típusok, hanem a cég újvezetése is bemutatkozhat.
Néhány napja hozták nyilvánosságra azt is, hogy a CSeries kibocsátó légitársasága a Swiss International lesz, a társaság 2016 első felében állíthatja forgalomba első gépét. Korábban a Braathens volt a kijelölt első üzemeltető, de a gép akkori problémáira tekintettel a svédek úgymond lemondtak erről a dicsőségről, és tárgyalásokat kezdett a megrendelt példányok későbbi leszállításáról. Aztán azonban, ahogy a tesztprogram újraindult, a jelek szerint a légitársaságok bizalma kezdett helyreállni az új típus iránt, amit további megrendelések is jeleztek. A Bombardier egyébként mindig is abban reménykedett, hogy a légitársaságokat az fogja meggyőzni, ha a berepülési program előre halad: nos a kibocsátó Swiss jelzi, hogy a tesztek tanúsága szerint a gép valóban hozza az ígért paramétereket.
A párizsi fellépés feltehetően csökkenti annak a ingerült nyilatkozatnak a rossz hatását, ami a szókimondó Qatar-vezér, Akbar Al Baker tett: a legnagyobb potenciális megrendelők egyike azt mondta, elege van az állandó halasztásokból, és a Bombardier gépe helyett az Airbus keskenytörzsű típusait vásárolja a továbbiakban is. A svájci légitársaság mint kibocsájtó ugyancsak a bizalomépítés része, csakúgy, mint annak bejelentése, hogy a hajtóműveket gyártó Pratt & Whitney állandó adatforgalmat biztosít a CSeries és a földi karbantartó bázisok között annak érdekében, hogy a szolgálatok valós idejű információkat kapjanak a hajtóművek működéséről.
Mint ezt többször is megírtuk, a kínai és az orosz versenytárs késése miatt a CSeries lesz az első igazi kihívója a jelenleg a piacot uraló európai és amerikai típusoknak, az Airbus A320-as éa a Boeing 737-es családjának. Az akár 160 utasra berendezhető 300-as változat úgymond kiemelte a kanadai típust a regionális kategóriából, és miután a kanadaiak felismerték, hogy a légitársaságok erősen igénylik a nagyobb kapacitást, az egy utasra számított költségek csökkentését, felgyorsították a hosszabb, nagyobb kapacitású változatot, amit jól is fogadott a piac.
A Bombardier azt mondja, a CSeries jelenleg az egyetlen olyan, már repülő utasszállító, ami a versenytársak modernizált neo- és MAX-változataival szemben eleve a mai technológiát képviseli, nem pedig sok évtizedes típusok javított változata. A gép piaci előnyeit az sem csökkenti, hogy átmenetileg csökkent az üzemanyag ára, mondta a Bombardier civil szektorának vezetője, aki szerint a szalon új megrendeléseket is hozhat a típusnak.
A jelenlegi 243 gépre szóló fix megrendelés ugyanis még nem fedezi a fejlesztésnek a csúszások miatt is alaposan megnövekedett költségeit: a program mostani felgyorsításához az is kellett, hogy a kanadai cég több mint 3 milliárd dollárnyi hitelt vett fel az idén a CSeries-projekt befejezéséhez, igaz, a cég maga azt állítja, a tervezett finanszírozást „csak” kétmilliárddal lépték túl.
A párizsi szalonnal kapcsolatos bejelentés után egy nappal érkezett a hír: a Bombardier ezer fős leépítést határozott el, tegyük hozzá, a tavalyi hasonló lépések után, de ez nem a CSeriest, hanem az üzleti gépek gyártását érinti. Vagyis a kanadaiak láthatóan minden erejüket az utasszállító programjára koncentrálják, miközben a Global Jet nagy hatótávolságú business jetek piacát láthatóan egyre szűkebbnek érzékeli.
* * *
Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!
Utazzon velünk!
Az első világháborús olasz front déli szakaszát felkereső Isonzó Expressz emlékvonatra jelentkezzen a MÁV Nosztalgia Kft.-nél!