Qatar óriásüzlet: Boeingok, 737, 787, 777!
Az üzlet több szempontból is rekord: a világ legdinamikusabban fejlődő társaságai között számon tartott Qatar történetében ez a legnagyobb egyszeri beszerzés, miközben 2013, a Boeing 787-es forgalomba állítása óta ez a legnagyobb példányszámú megrendelés a típusra azután, hogy a kibocsátó légitársaság, az ANA ötvenet vásárolt a kompozit-építésű, modern utasszállítóból.
A Boeing számára a legfontosabb talán a szélestörzsűekre szóló rendelés, ugyanis a Qatar új 777-eseinek legyártása azt jelenti, hogy a korábbi hírekkel ellentétben nem kell csökkenteni évi százról hatvanhatra az összeszerelő sor kapacitását az új 777-es verzió, az X-sorozat beindulásáig.
Az üzletet kommentálva a Boeing kereskedelmi gépeket gyártó divíziójának elnöke, Ray Conner is a szélestörzsűek programjának adott komoly lökésként értékelte a megállapodásokat. A 777-esekre kötött szerződés azért is fontos, mert korábban sokan gondolták, hogy miután a Qatar kibocsátó légitársasága volt az Airbus A350-esének, a 777-es versenytársának, ezután a társaság továbbra is az európai típust favorizálja majd. Hogy mégis most ha nem is hatalmas számban, de a jelenlegi negyvenháromhoz további tíz 777-est vásárolt, ez egyes megfigyelők szerint annak köszönhető, hogy a légitársaság állományában lévő eddigi két 350-es a vártnál kevésbé bizonyult megbízhatónak a társaság működési viszonyai, elsősorban a forró éghajlat közepette.
Dreamlinerből azonban eddig harminc állt forgalomba a jellegzetes antilopfestéssel a vezérsíkon, tehát feltehetően jók a tapasztalatok, sőt, a mostani rendelés a kapacitás bővítésének irányát jelzi, hiszen az eddigiek 8-as, rövidebb törzsű gépek voltak. A további 787-esekre szóló szerződés egyben azokat a szkeptikus véleményeket látszik cáfolni, amelyek szerint a Dreamliner kimerítette piaci tartalékait, már nem várható újabb nagy mennyiségű vásárlás és így sosem hozza be a fejlesztésére költött pénzt.
Az igazi meglepetés azonban talán a keskenytörzsű Boeingokra szóló lekötés, ugyanis a Qatar eddig ebben a kategóriában kizárólag az Airbus A320-as gépcsaládból vásárolt. A társaságnak most is van érvényes szerződése a neo-változat ötven példányára, sőt, eredetileg kibocsátója lett volna ennek az újrahajtóművezett variánsnak, azonban a gép P&W hajtóműveivel való gondok miatt a Qatar lemondott erről a megtiszteltetésről, az első üzemeltető a Lufthansa lett, a Qatar nem vett még át egyet sem belőle, és elnöke, a szókimondásáról ismert Akbar Al Baker többször nyilatkozott igen kemény hangnemben igen elégedetlenül a csúszások miatt.
Ugyanakkor a washingtoni sajtótájékoztatón, amellett, hogy a 737-esek megbízhatóságát emelte ki, a Qatar-vezér azt is leszögezte, hogy az ötven gépes neo-megrendelés továbbra is érvényes. Azt pedig cáfolta, hogy az amerikai utasszállítók vásárlása összefüggésben állna azzal, hogy a washingtoni adminisztráció a napokban engedélyezte, hogy a Boeing F-15E típusú harci gépeket szállítson Katarnak.
Viszont Al Baker, több más légitársaság vezetőjéhez hasonlóan, de ezúttal nyilvánosan szólította fel a Boeing vezetőit, hogy alkossák meg a 737-es és a 787-es közti új típust, vagyis a 757-es utódját, tegyék teljessé az amerikai típuscsaládot. Conner az eddigiekhez képest mintha pozitívabban kezelte volna a felszólítást, ugyan továbbra sem kötelezte el magát a MOM (Middle of the Market) becenéven is emlegetett új típus mellett, de megerősítette, hogy a Boeing vizsgálja a program lehetőségét, és tovább tárgyal róla a jövendő felhasználókkal.
* * *
Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!