Ráfutásos baleset a 2-es metrón

MTI   ·   2016.12.05. 08:18
40_pillmetro

21:26 A Közlekedésbiztonsági Szervezet közleménye a balesettel kapcsolatban:

  • Ezen a felszíni pályaszakaszon a hétvége óta automata üzemmód helyett kézi vezetéssel közlekednek a járművek a vágányokra hulló falevelek okozta csúszásveszély miatt. A helyszíni szemle eddigi megállapításai szerint a két vonat ütközésében szerepet játszott a hátsó szerelvény megcsúszása, mert a KBSZ balesetvizsgálói csúszás nyomokat találtak a vasúti pályán és az ütköző metrószerelvény kerekein.
  • A további szakmai vizsgálat irányát a vonatok adatrögzítőiből kinyert információk határozzák meg. Az álló szerelvény adatrögzítőjéből az ott tárolt adatok már a helyszínen kinyerhetők voltak, az érkező és ráfutó szerelvény adatainak kimentéséhez azonban kocsiszínbe kell vontatni a járművet.
  • Az adatrögzítők adnak választ többek között azokra a kérdésekre, hogy milyen sebességgel közlekedtek az érintett járművek, mikor került sor az ajtók nyitására-zárására, mikor történt vontatás-fékezés, és működött-e a csúszásvédelem.
  • A kinyert adatok elsődleges kiértékelése szerdára várható.
  • A helyszíni szemlével párhuzamosan a KBSZ Vizsgálóbizottsága megkezdte a háttéradatok begyűjtését is. Folyamatban van a vonatszemélyzetek és a forgalomirányító személyzet közötti beszélgetést rögzítő hangfelvétel, illetve a Pillangó utcai állomás kameraképeinek beszerzése, valamint a vasúti biztosítóberendezés adatrögzítője tartalmának kinyerése a vonatok közlekedésével, a forgalmi szituációval kapcsolatosan.

A közlekedés közben a teljes vonalon újraindult.

17.30: Megindult a forgalom a 2-es metró vonalán a Puskás Ferenc stadion és az Örs vezér tere között.

13.30: Míg a BKV hivatalosan a téli időjárást teszi felelőssé a balesetért, továbbá kijelentette, hogy a járművek fékrendszere megfelel minden vonatkozó szabálynak és előírásnak, a Metróért Egyesület közleményében az alábbi forgatókönyvet látja reálisnak:

  • a korábbi napokhoz hasonlóan a pálya tapadása nem volt teljesértékű (pénteken kézzel homokolták le a Pillangó utca állomás vágányait a jobb tapadás eléréséhez);
  • az állomáson tartózkodó szerelvényt a biztosítóberendezés érzékelte és a mögöttes vonat menetengedélye az álló vonat előtt véget ér;
  • a mögöttes szerelvény a vezérlésnek megfelelően csökkentette a sebességét, azonban a pálya rossz tapadása miatt megcsúszott;
  • a csúszás miatt a vonat fékje hatástalanná vált, a sebessége nem csökkent az előírtak szerint és a sebességtúllépést észlelve a biztosítóberendezés vészféket kezdeményezet;
  • a vészfékezés a csúszásvédelem végleges kiiktatásához vezetet;
  • így a csúszó szerelvény utolérte az állomáson tartózkodót és az ütközés bekövetkezett.

11.15: Györök Balázs, a Metróért Egyesület alelnöke kérdésünkre részletesen válaszolt a sajtóban eddig csak rejtélyesen említett „automatikusról kézi vezérlésre átállásról”. Ezt nem konkrét műszaki hiba okozta, hanem a felszíni szakaszon az őszi időszakban, a sínekre hulló eső, a szél által odafújt falevelek miatti csúszósabb pálya indokolja. Kapcsolódik ehhez a régebbi, keréklaposodást is okozó probléma, az Alstom szerelvényekben a közúti járművek ABS-éhez hasonló megcsúszásvédelem nem működik, ez okozza fékezéskor a kerék megcsúszását, ezzel a futófelület deformálódását is. A jelenség a szerelvényeken utazva jellegzetes, rendszeres koppanó hangjáról ismerhető fel.

A BKV sajtóközleménye szerint a 2-es metró teljes vonalán csak keddre állítható helyre a forgalom.

11:02 Bíró Endre, a Metróért Egyesület elnöke a Klubrádiónak elmondta, a balesetet nagy valószínűséggel a szerelvény csúszásvédelmi rendszerének hibás működése okozhatta. Bíró szerint ezt a hibát a szakemberek is jól ismerik, éppen ezért múlt pénteken az egyesület egy részletes levelet küldött Tarlós István főpolgármesternek, amelyben egy független szakmai vizsgálatot javasoltak. Bíró Endre azt is elmondta, konstrukciós változtatásokra van szükség ahhoz, hogy a metrószerelvények megfelelően működjenek. Véleménye szerint a probléma megoldásáig a 2-es vonal felszíni szakaszán sebességkorlátozásra lenne szükség.

10:00 Az Országos Mentőszolgálat (OMSZ) az MTI-vel azt közölte, hogy öt mentőegységet riasztottak a balesethez, kilenc sérültet vittek kórházba zúzódásokkal, végtagsérülésekkel, a helyszíni vizsgálat alapján egyikük sem volt életveszélyes állapotban. Az esetleges töréseket a röntgenvizsgálat állapíthatja meg. A sérülteket helyszíni ellátás után a Péterfy Sándor utcai Kórházba (OBSI) és a Honvédkórházba vitték. Molnár Klaudia, az OMSZ koordinációs referense az M1 aktuális csatornán azt mondta, egy könnyebb sérültet a helyszínen elláttak, majd saját felelősségére távozott.

Korábban írtuk:

Összeütközött két metrószerelvény a Pillangó utcánál hétfő reggel, tízen megsérültek - közölte a Fővárosi Katasztrófavédelmi Igazgatóság szóvivője. Kisdi Máté elmondta, hogy a Déli pályaudvar felé vezető oldalon az egyik szerelvény utolérte a másikat, és hátulról belekoccant. Mindkét jármű szállított utasokat.

Az összekoccant szerelvények (fotó: Mihádák Zoltán, MTI)

A Budapesti Közlekedési Központ (BKK) a Facebook-oldalán azt közölte, hogy baleset miatt nem jár a 2-es metró az Örs vezér tere és a Puskás Ferenc Stadion között, az érintett szakaszon pótlóbuszok viszik az utasokat. A helyszínelés és mentési munkálatok miatt a Kerepesi úton a Pillangó utcánál kifelé csak egy sáv járható – tették hozzá.

Az ihónak nyilatkozó szakértő szerint a metró automatikus rendszerével napok óta voltak már problémák. Ez, más műszaki hiba és esetleg emberi mulasztás is hozzájárulhatott a balesethez. Később frissítjük hírünket!

* *

Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!

Kapcsolódó hírek

Vasút Városi vasút

Fénytörés Miskolcon

iho.hu   ·   2024.12.16. 18:10

Sajátos megvilágításba helyezi BAZ vármegye székhelyének közúti helyzetét a tény, hogy öt napon másodszor hajtott gépjármű a fényvillamos, a 202-es ČKD Tatra KT8D5-ös elé.