Rara avis errefelé: Bombardier CS100-as Budapesten!

iho/repülés   ·   2016.03.11. 08:45
cs100_bud0

A kanadai Bombardier CS100-as úgynevezett pozicionáló repülést hajtott végre Zürich és Budapest között, vagyis nem szállított még utasokat – adta hírül közleményben a Budapest Airport. Az ilyen járatok egyrészt azt a célt szolgálják, hogy a kanadai gyári szakemberek a levegőben is bizonyítsák az első vásárlónak, jelen esetben a Swiss svájci személyzeteinek, hogy az új gép képes teljesíteni azokat a műszaki és takarékossági paramétereket, amiket a gyár ígért. Másrészt mind a légi személyzetek, mind a földi kiszolgálók most tanulják az új típus kezelését.

Az első leszállás, megjelenik a vadonatúj Bombardier-gép a ferihegyi légtérben. A képre kattintva galéria nyílik (fotók: Budapest Airport)

Pontosan 9 óra 42 óra perc volt csütörtökön, amikor az első Bombardier CS100-as enyhe oldalszél mellett betont ért a ferihegyi 31 L, azaz bal pályán. Ilyen típus még sohasem járt Magyarországon, hiszen még tartanak a CS100-as üzemeltetési próbái, a típus végleges amerikai- és európai légialkalmassági engedélyeit is csak a következő hetekben adják ki. A hatvan tonna maximális felszálló tömegű gép 108 vagy 120 utast vehet majd a fedélzetére és legnagyobb hatótávolsága eléri az 5 000 kilométert.

Az új kanadai gép, amelynek kifejlesztése több, mint egy évtizedig tartott, a brazil Embraerrel együtt komoly versenytárs lesz a 100–150 személyes repülőgépek kategóriájában az amerikai Boeing és az európai Airbus számára. Különösen, ha a gyakorlatban is beigazolódik az ígért tíz százalékos üzemanyag megtakarítás hasonló méretű Boeingokkal és Airbusokkal szemben. Ehhez új hajtóműveket fejlesztett az amerikai Pratt&Whitney cég, a PW1500G-szériát, amely takarékosabb és lényegesen csendesebb a most piacon lévő hajtóműveknél.

A CS100-as teljesen digitális vezérlésű repülőgép, a kabinban öt, hatalmas színes képernyőről vezérlik a pilóták a gép működését, a hagyományos szarvkormánynak sincs nyoma a kabinban, helyette úgynevezett sidestickkel (számítógépes joystickhez hasonló eszközzel) vezetik a gépet. A CS100-as fedélzetén három plusz kettes, aszimmetrikus üléselrendezésnek köszönhetően az utasok nyolcvan százaléka számára kényelmesebb ablak melletti vagy folyosó melletti ülések állnak rendelkezésre. A felső tárolókban pedig utasonként egy, kifejezetten nagyméretű kézipoggyász helyezhető el.

* * *

Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!

Utazzon velünk! Az első világháborús olasz front déli szakaszát felkereső, idén újra elinduló Isonzó Expressz emlékvonatra jelentkezzen a MÁV Nosztalgia Kft.-nél!

Kapcsolódó hírek