RCH: egyoldalú áremelés okozhat válságot a régióban
Stratégiai fontosságú üzemek nyersanyagellátása, munkahelyek ezrei kerülnek veszélybe a kelet-közép-európai régióban az Ukrán Vasutak (UZ) példátlan mértékű, nehezen indokolható áremelésének következményeként – jelentette ki Kovács Imre, a Rail Cargo Hungaria (RCH) igazgatóságának elnök-vezérigazgatója, aki február közepétől elfoglalja helyét a Rail Cargo Austria igazgatóságában is.
Az UZ olyan egyoldalúan előkészített díjemelést jelentett be közép-európai partnereinek, amely mintegy ötven százalékkal növeli a határforgalom lebonyolításával kapcsolatos költségeket 2019. január 1-jétől kezdődően. Kovács Imre elmondta, az RCH a lengyel, szlovák és román árufuvarozó vasútvállalatokhoz hasonlóan elutasította a diktátumot, amire az ukrán fél azzal válaszolt, hogy érvényes szerződés hiányában 2019. február 1-jétől leállítja az exportfuvarozások tervezését, amelyek volumene éves szinten az összes határátmenetben mintegy 32 millió tonnát, magyarországi viszonylatban pedig négymillió tonnát tesz ki.
A Rail Cargo Hungariának a díjemelés önmagában közel egymillió euró többletkiadást jelentene, a szolgáltatás egyoldalú beszüntetése pedig súlyosan akadályozná egyebek között a Dunaferr, az osztrák Voestalpine, a szerbiai Smederevo acélművének működését, de komoly gondot okozna a tél közepén az ipari só szállításának akadályoztatása is. Kovács Imre hozzátette, hogy a lépés ultimátum jellege elfogadhatatlan, és ellentétben áll az ukrán vasutakkal a korábbi években kialakult jó partneri együttműködés gyakorlatával.
A most hatályát vesztett kétoldalú megállapodásban rögzítették többek közt a határforgalmi technológia, a vonatok határátmeneteken át történő közlekedtetése kapcsán egymásnak nyújtandó egyéb szolgáltatások listáját és azok díjait is. Ezek újratárgyalására, az új megállapodás előkészítésére a Rail Cargo Hungaria szakértői értekezlet összehívását javasolta, erre azonban az ukránoktól egyelőre nem érkezett érdemi válasz. A nemzetközi fuvarozások egyeztetéséhez, a fuvarozási szerződések megkötéséhez, a kocsik átadás-átvételéhez, az elvégzett teljesítmények leszámolásához egyébként rendelkezésre állnak az OSZZSD nemzetközi vasúti együttműködési szervezet keretein belüli nemzetközi megállapodások, amelyeknek az UZ és az RCH is tagjai és alkalmazói.
Kovács Imre végezetül elmondta, Európa második legnagyobb árufuvarozó vasútvállalatának, a Rail Cargo Austriának egyik vezetőjeként a vita békés rendezését támogatja. Ez az ukrán félnek is érdeke, mivel az európai irányú nemzetközi áruforgalom vérkeringésébe a most ultimátum elé állított vasutak kapcsolják be az országot.
Az Ukrán Vasutak egyoldalú áremelése nem csupán az érintett üzemek működését érinti. A Nyugat-Európába tartó kínai szállítmányokért való versengésben Ukrajna is igyekszik új útvonalakat bevonni és a meglévőket korszerűsíteni, ám az áruk többsége láthatóan a háborúban lévő ország kikerülésével, Oroszországon át jut el Németországba és azon túlra. Ha Magyarország is szeretne ebből a piacból egy kis szeletet kihasítani magának, akkor létfontosságú, hogy gondok nélkül működjön a vasúti határátmenet.
Érdekes kérdéseket vet fel az ukrán fél hozzáállása a Szlovákián át potenciálisan Bécs külvárosáig tervezett szélesnyomtávú vonal építésével kapcsolatban is. Amennyiben nem sikerül az UZ-vel megállapodni, az egy-egy szeget jelenthet mind a záhonyi átrakókörzet, mind a szélesnyomtávú vonal koporsójába. Érdekes módon, Magyarországnak kedvezőbb lenne, ha a szélesnyomtávú vonal nem épülne meg a Dunáig, de az oda szánt fuvarokból csak akkor lesz a MÁV hálózatán közlekedő vonat, ha sikerül nyélbe ütni valamilyen kompromisszumos megállapodást az Ukrán Vasutakkal.
* * *
Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!