Repülőnap távol a reptértől

Gazsó Krisztián   ·   2013.09.26. 17:45
cim

A 13. NATO napokat és a 4. Cseh Légierő Napját az Ostravától húsz kilométerre délnyugatra található Leoš Janáček repülőtéren rendezték. A jelenleg polgári repülőtérként üzemelő, de korábban katonai célokra is használt repülőtéren a légi bemutatókon kívül a Cseh Hadsereg, a rendőrség, a tűzoltóság, a mentők, a pénzügyőrség, a büntetés-végrehajtás bemutatóit és technikai eszközeit láthatta a több ezer érdeklődő az ingyenesen látogatható rendezvényen. A programot színesítették a menetrend szerint érkező és induló járatok is.

Kecskeméten is repült a holland demo-F-16-os

Az ostravai repülőnap különlegessége, hogy a légi bemutatók a pályára merőlegesek, így egy kisebb gyalogtúra után a repülőtéren kívül, olyan helyről lehet nézni a programot, hogy gyakorlatilag a bemutatót repülő gépek az ember feje felett húznak el. Egyszerűen leírhatatlan, mit él át ott az ember. Ez azért hordoz némi veszélyt is, tegyük hozzá.

Idén, a bemutató tengelye melletti területet 300-300 méter szélességben lezárták biztonsági okokból, új kerítések is nőttek ki a földből tavalyi látogatásom óta, így a korábbi megszokott fotós hely megközelítése lehetetlenné vált.

Svéd–cseh kötelék: a Flygvapnet Herkules-tankere és a Gripenek

Így, adva volt a reggeli feladat: fel kell térképezni, hol van az új hely! A feladatot nehezítette a péntek éjszaka lehullott eső. Némi sárdagasztás és vagy két kilométeres séta után megtaláltam: egy kicsit távolabb fekszik a bemutató tengelyétől, mint a régi, de a korábbi pont varázsát megőrizte, ugyanis érdekes módon most is a fejem felett zajlottak a bemutatók.

Sajnos a repülőgép-típusok választéka szegényesebb volt az előző évekhez képest, de ennek ellenére voltak olyanok, amelyek ritka madarak Közép-Európa egén.

A dörgő hangú Viggen forszázzsal

Ilyen a Saab AJS-37 Viggen, amely egy Saab-105 (Sk60) társaságában érkezett meg. Mindkét repülőgép a Swedish Air Force Historic Flight kötelékében repül. Talán a nem túl kedvező időjárás lehetett az oka annak, hogy a Viggen programja igencsak rövid volt. Néhány áthúzást mutatott be, aztán le is szállt. De így is élvezhető volt, ha rövid ideig is a Volvo RM8B hajtómű hangja, és pár pillanatig látható volt a hajtóműből kijövő kékes színű láng. Idén tavasszal a hollandiai Volkelben sokkal többet és látványosabbat repült.

A sógorok Eurofightere sem karcolta meg túlzottan az égboltot. A Zeltwegből a két szárny alatti póttartállyal érkező 7L-WG 3-4 áthúzásokat csinált, és repült is haza. Bár ez a pár áthúzás is igen látványos volt a párás időnek és a repülőgép két hajtóművének köszönhetően. Az errefelé szintén ritkán látható KC-130 (TP84) a Svéd Királyi Légirő (Flygvapnet) F7-es alakulatától érkezett. Légi utántöltést mutatott be, két cseh Gripen társaságában.

A földi kiszolgáló jármű eléggé jól érzékelteti az Antonov-óriás arányait

2008 után újra látható volt Ostravában az An-124-100. Ezt a hatalmas repülőgépet nem csak kívülről lehetett megszemlélni, hanem a felnyitható orrán keresztül a gyomrába is besétálhattak az érdeklődők, sőt időközönként egy Pandur II 8×8–as páncélozott harcjármű is ki- és behajtott a repülőgép rakterébe. A rendezvény zárása után a repülőgép megrakodva el is repült. A felszállás idejére a közeli autóút forgalma leállt, így a felszállást sikerült megnézni, de sajnos a gép az ellenkező irányba startolt.

Spanyol helikopter-balett

A résztvevő bemutató kötelékek között volt egy igazi csemege. Hogy miért különleges a Patrulla Aspa nevű spanyol kötelék? Egyrészt, mert külföldön ritkán repülnek, különösen ilyen messze bázisuktól, Granadától, másrészt mert helikopterekkel repülnek, öt Eurocopter EC-120 „Colibri” típussal. A különböző formációkban bemutatott egymás melletti és szemberepüléseken kívül nagyon látványos az általam körhintának elnevezett rész, amikor is négy gép keresztalakban egymással szemben lebeg, ezután egyszerre bal felé, oldalt mozognak, majd az ötödik gép füstöt húzva, alulról felfelé átrepül a másik négy között.

Bár kevés típus volt látható az égen, de ami volt, az kiérdemelte a különleges jelzőt. A cseh sör pedig finom!

* * *

Indóház Online - Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!

Kapcsolódó hírek

Repülés Légiközlekedés

KLM: százötven nyári célállomás

iho/repülés   ·   2024.03.10. 12:00

A holland királyi légitársaság a nyári menetrendi időszakban hét százalékkal több ülőhelyet kínál az elmúlt év azonos időszakához képest, így a felkínált kapacitás minimálisan marad csak el az eddigi rekordot jelentő 2019-es szinthez képest.