S100-asok Mexikóban: az előnyök és a kalkulált kockázat
Kölcsönös értékkgaranciák, kimagasló teljesítmény a magasan fekvő és magas hőmérsékletű repülőtereken, „kimagaslóan” ösztönző árak a nyugati kibocsátónak: ezekkel az érvekkel magyarázta Mexikó második legnagyobb légitársaságának vezetője a Szuhoj Superjet S100-asok vásárlását, miközben Luis Garza „kalkulált kockázatot” is emlegetett az üzlet magyarázataként az AINonline nevű szakmai portálnak adott nyilatkozatában.
Mint ismeretes, a mexikói cég lesz a típus első nyugati felhasználója, míg az eredeti kibocsátó, az örmény Armavia nemrég nemhogy lemondott második S100-asa átvételéről, ráadásul az első gépét is vissza akarja adnia gyártónak a sűrű meghibásodásokra való hivatkozással.
Az Interjet főnöke a Mexico City - New York járatának avatásakor válaszolt arra a kérdésre, miért döntött a társaság az orosz típus mellett. Garza elmondta, a mexikói cég először három típust vizsgált, az S100-ast, az Embraer E190-est és a CRJ900-ast, de a Bombardier típusa nem tudta teljesíteni a „hot-and-high” feltételeket, például a 8500 láb magasan felkvő Tolcua reptérről való üzemeltetést. A Szuhoj viszont felajánlott egy plusz üzemanyagtartályokkal felszerelt, megnövelt hatótávolságú verziót az innen induló járatokhoz. Az Embraert pedig „túlárazottnak” minősítette az Interjet vezérigazgatója.
Garza kifejezte abbéli meggyőződését, hogy a Szuhoj és a Superjet International képes lesz megfelelni a megállapodott követelményeknek. Egyébként négy gép már épül a mexikói társaságnak a megrendelt húsz közül. Az első átadása az eredeti tervekhez képest valamennyit késik, de azt, hogy a típust csak jövőre állíthatja forgalomba a társaság, a vezérigazgató elsősorban a belső berendezés kialakításának és az üzemeltetési engedély megszerzésének csúszásával magyarázta.
A mexikói cég vezetője az S100-ast a brazil Embraer E190-eséhez hasonlítva igyekezett eloszlatni a géppel kapcsolatos előítéleteket, mondván, korábbban még hasonló gyanakvás kísérte az Embraer megjelenését, most viszont már egyik főszereplője a piacnak.
A társaság közben szintén készül a gépek fogadására, saját A320-as személyzeteiből képesít kapitányokat a típushoz, első tiszteket pedig máshonnan bérel. Mexikóban a Mexcana 2010-es leállása óta nincs pilótahiány – tette hozzá az Interjet vezérigazgatója.