Srófról srófra 3.: Óriás légcsavarok, légcsavarosok

Szűcs József   ·   2013.09.22. 10:45
cim2

Ha a légcsavartoll vége eléri a hang sebességét, a légellenállás hirtelen megnő, a légcsavar hatékonysága csökken, visszafogja a hang-gát. Ezért céltalan a körátmérőjét, vagy a fordulatszámát túl nagyra növelni. De ha már a körátmérőnél tartunk, logikus és érdekes a kérdés: milyen gépeken találjuk a világ legnagyobb légcsavarjait, és mekkora igazából a legnagyobb?

Van erre egy viszonylag logikus válasz: a legnagyobb légcsavarok nyilván a világ legnagyobb légcsavaros gépeit hajtották vagy hajtják. Egy kis kutakodás ebben az irányban mintha meg is erősítené a logikát. Itt vannak például a II. világháború utáni korszak dugattyús óriásai, köztük is talán a legnagyobb a Convair bombázója, a Peacemaker: a toló üzemmódra felszerelt háromágúak átmérője 4,6 méter, bizony komoly.

A Peacemaker hatalmas légcsavarjai

De például a korszakosan gyönyörű Lockheed Constellation is öt méter körül srófokkal repült.  És akkor az igazi rekordgyanús nagymadár: a Tupoljev Tu-114-es interkontinentális utasszállítója, amely a Tu-95-sorozatú bombázók képében ma is repül, a gázturbinák ezen már 5,6 méteres ellenforgó légcsavarokat hajtanak! Tegyük hozzá, ez mindmáig a legnagyobb hatótávolságú és a szériagépek között a legnagyobb sebességre képes légcsavaros.

Egyébként gyaníthatóan épp a hatalmas légcsavarok okozzák ezeknek a gépeknek a külső jellegzetességét. Mind a Connie, mind a Tu-114 mintha gólyalábakon állna: hosszú és vékony(nak tűnő) futószárak emelik a gépeket megfelelő magasságba ahhoz, hogy a légcsavartollak és a beton között legyen még elég hely.

Dupla, ellenforgó óriási srófok gólyalábakon: Tu-114-es

Tekintélyes méretű sróffal repült az utolsó igazi dugattyús harcigép-konstrukció, a koreai és vietnami háború harcedzett veteránja, az A-1 Skyraider. A majd háromezer lovas motor egy több mint négyméteres légcsavart forgatott a kalandos küldetéseken, amikor például lelőtt gépek pilótáit kellett lassú repülésben, nagy tűzerővel megmenteni a fogságba eséstől. Összehasonlításképp: a nálunk is ismert és szeretett An-2-es légcsavarjának átmérője 3,6, míg az A-1-esé 4,1 méter, ami ugyan kisebb, mint a korábban emlegetett nagygépeké, node az egymotorosok között, gondolná az ember, biztos ez viszi el a pálmát...

A Skyraider, a legerősebb egymotoros, de a légcsavarja csak 4,1 méter

Hát nem.

A világrekordert egészen más korszakban találjuk: egészen 1919-ig kell visszanéznünk az adatokat, hogy egy ritka típusra ráleljünk. A boroszlói (Wroclaw)  Linke-Hoffman cég Paul Stump tervezte R.II bombázó/utasgépe – és most jön a döbbenetes adat – 6,9 méter átmérőjű légcsavarral repítette utasait.

A kétfedelű eleve aszimmetrikusra épült, egyik oldalon a szárnyai, épp a nagy légcsavar gerjesztette forgatónyomaték kiegyenlítésére hosszabbak voltak. (Ezt alkalmazták később néhány egymotoros katonai gépnél is.) És hogy még érdekesebb legyen az egész, a gigantikus egyetlen légcsavart nem egy, hanem bonyolult áttételeken át négy 260 lóerős Mercedes-motor forgatta. De hírek szerint, ha kellett, akkor kettővel is elevickélt a gép.

Íme az igazi világrekorder: a gép méreteit a távolabb lévő emberalakokhoz mérten érzékelhetjük, a légcsavar átmérője csaknem hét méter!

Az már a megválaszolatlan történelmi kérdések körébe tartozik, vajon milyen sors várt volna erre a végül is mindössze két példányban épült, az eredeti konstrukció alapos felnagyításával keletkezett gépre, ha a békeszerződések nem bénítják meg a német repülőipart: a konstruktőrök mindenesetre az akkori idők legnagyobb polgári gépei közé tervezték a madarat, amely tizenkét utassal lehetett volna a háború utáni légiközlekedés egyik sikeres típusa.

És ami leginkább a röntgenrajzon kivehető: az egyetlen óriás propellert négy motor hajtotta meg

De nem lett, és nem terjedt el az R.II. világrekorder, 6,9 méteres körátmérőjű légcsavarja sem. Innentől kezdve inkább kisebb, de több (három vagy négy) tollú propellereket használtak. Közülük egy speciális, igen nagy emelkedésű volt az, amellyel Mario Pezzi 1938. október 22-én a máig megdöntetlen 17 083 méteres légcsavaros magassági rekordot a kétfedelű Caproni 161 típusú, 750 lóerős, kétsoros csillagmotorú géppel elérte. A lapátjai állásszöge szokatlanul magas, mert ott fenn már igen ritka a levegő, cserébe jelentősen kisebb a hangsebesség.

A magassági rekorder Caproni jellegzetes légcsavarjával

 

(Folytatjuk)

Sorozatunk korábbi részei

Srófról srófra 2.: Egy toll, két toll, három toll, sőt több
Srófról srófra 1.: Nyelvészkedés és őstörténet

* * *

Indóház Online - Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!

Kapcsolódó hírek