Superjet: gyorsabban és olcsóbban kellene gyártani
A Szovjetunió felbomlása utáni első új orosz utasszállító-típus első évének tapasztalatait összegezték egy moszkvai konferencián a Superjet gyártójának és a részegységek beszállítóinak, valamint az eddigi üzemeltetőknek a részvételével. Mint a gyár közleményéből kiderül, a repülőgépek a tervezettnél lassabban készülnek és kerülnek a felhasználókhoz, és a gyártási költségekkel is gond van.
A Szuhoj a kibocsátás első évére 15 Superjet átadását tervezte, ebből azonban csak hat került 2011-ben a légitársaságokhoz, jelesül az örmény Armaviához és az orosz Aeroflothoz. A tervek szerint idén 23, 2013-ban 40 és 2014-ben 60 gép kellene, hogy forgalomba álljon, ehhez viszont alaposan fel kellene gyorsítani a gyártást. A konferenciáról kiadott Szuhoj-közlemény szerint ennek legfőbb akadálya, hogy késnek a beszállítók, legfőképp lassú a PowerJet SaM146-os hajtóművek beérkezése.
A közleményben hangsúlyosan esik szó a részegységek minőségéről, illetve áráról is: a Szuhoj azt szeretné, ha a partnerek olcsóbban szállítanának, és a nyilatkozatok szerint valóban hajlandók is újragondolni az árakat. A friss típus üzemeltetési körülményeit is javítani akarják: a gyártó cég egy komputeres monitoringhálózatot állított fel, amelynek révén fele annyi idő alatt lehet megoldani a forgalomban lévő gépek technikai problémáit, és 48 órán belül el lehet juttatni a szükséges pótalkatrészeket a felhasználókhoz.
Az orosz nemzeti légitársaság nemrég vette át a kilencedik gépét, és még öt Superjet forgalomba állításával számol idén. A gépek az elmúlt egy év során 3710 járatot teljesítettek, 6865 órát repültek, voltak olyan gépek, amelyek májusban már elérték a havi 240, illetve 249 órás teljesítményt. A napi kihaszáltság mostanra már 16 órára nőtt, a légitársaságnál 45 kiképzett Superjet-személyzet dolgozik. Az Aeroflot „nagy vonalakban” elégedett új, 95 üléses regionális utasszállítójával.
A gyártó közleménye kitér a gépet ért első katasztrófára is. Mint többször hírt adtunk róla, májusban egy indonéziai bemutató repülés során ütközött hegynek az egyik prototípus. Noha a 45 halálos áldozattal járó balesetet az eddigi kiadott jelentések szerint nem a gép meghibásodása okozta, a Szuhoj vezetői a Superjet presztízsének helyreállításáról beszélnek, amihez elengedhetetlen a gyártás gyorsítása és a karbantartási rendszer javítása.