Szabadkán a Tas – annó
Az 1934-ben forgalomba állt Ganz gyorsmotorkocsit (elsőként a 20-as pályaszámú Árpád és a 21-es Előd koptatta a síneket) a gyár piacvezető exportcikknek is szánta, nem véletlen, hogy egymást követték a külföldi bemutatók, próbautak. Már az év őszén először Ausztriában, majd csehszlovák–lengyel-körúton járt az Árpád, előbbi útján többek közt a Semmeringbahnon is sikerrel teljesítve.
A ma egyetlenként meglevő, 23-as pályaszámú, eredetileg (a honfoglaló vezérek sorát követve) Tas nevet viselő motorkocsi 1935-ben állt forgalomba, többek közt téli, szezonon kívüli időszakban a Budapest–Balatonfüred–Tapolca–Keszthely-útvonalat is járva. Két évvel később, 1937-ben a MÁV-nál már összesen hat gyorsmotorkocsi szolgált, elérkezettnek látták tehát az időt arra, hogy egy kocsit a fordából kiemelve, hosszabb külföldi bemutatóutakat is elvállaljanak.
A Tas 1937. szeptember 13-án indult balkáni próbaútjára. A két hétig tartó bemutató során a Budapest–Szabadka–Belgrád–Szófia–Várna–Szófia–Plovdiv-útvonalon futott, szeptember 14-én más külföldi motorkocsikkal együtt részt vett a belgrádi nemzetközi vasúti járműkiállításon. Másnap a Belgrád–Újvidék közötti, hetvenhat kilométeres szakaszon tartottak bemutatót, amelyen a jugoszláv vasútügyi miniszter, a vasút vezérigazgatója és idegenforgalmi vezetője is részt vett. Bulgáriában szeptember 18-án a szenvedélyes vasútbarát és mozdonyvezető Borisz bolgár cár is megtisztelte jelenlétével az utat. Érdekesség, hogy a belgrádi parádén a Romániában a Ganz licence alapján gyártott (és a mai napig is közlekedő) csuklós Malaxa-motorkocsik egyike is részt vett. A balkáni bemutatóútból a Ganz közvetve profitált, Jugoszlávia és Bulgária Árpádot nem, de a gyár más, keskeny nyomközű járműveiből rendelt később.
Szécsey István cikke teljes terjedelmében az Indóház 2009/12–2010/1 számában olvasható.
* * *
Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!