Széttépik a pályát?
Úgy tűnik, a vasúti vontatójárművek kinőtték a pályát: Ausztriában, Németországban is találkoztak már a jelenséggel, miszerint a főleg ES64 (Taurus) és altípusai, valamint gyors, korszerű motorvonatok (Talent, Flirt) által sűrűn járt pályákon a sínfejben hajszálrepedések keletkeznek. A nagy indítóképességű járművek főleg emelkedőkön vagy sűrűn használt pályarészeken idézhetik elő a károsodást. Az 1-es fővonalon egy őszi ultrahangos méréssorozat derített fényt a problémára. Magyarországon sem ismeretlen a helyzet: a Szerencs–Nyíregyháza közötti lassújeleket is hasonló gond miatt kellett kitűzni, a végeredmény a teljes pályafelújítás lett.
A két kritikus szakasz az úgynevezett „púpokra” (dombhátak, emelkedő, majd lejtő pálya) esik, Budaörs–Herceghalom és Szárliget–Tatabánya között a személyszállító vonatokra nyolcvan, tehervonatokra ötven kilométeres óránkénti sebességet írnak elő, ezen kívül pontszerű lassújelek elrendelése várható több kitérőn. A hibák kijavítására a MÁV Zrt. azonnali hatállyal intézkedett, még 2011-ben, feltehetőleg síncsiszolással orvosolják a gondokat, hosszabb távon (német példára) a mozdonyok és motorvonatok fedélzeti szoftvereinek átírása tűnhet megoldásnak.
A lassújelek kitűzése után a railjeteket mintegy tizenöt, a belföldi gyors- és személyvonatokat körülbelül tíz perccel előbb kellene a budapesti végállomásokról indítani. Ehhez viszont át kéne alakítani az érintett települések helyi és helyközi autóbuszmenetrendjének egy részét, és a Déli pályaudvar–Kelenföld szakaszon a menetvonalak megváltoztatására is szükség lesz.