Troli volt, lesz
Mikor máskor, mint a pezsgő XIX. század végén, és melyik vállalat, ha nem a Siemens mutatta be 1882-ben Berlinben az első trolibuszt. Eme közlekedési ág karrierje nem volt zökkenőmentes, talán a „se busz, se villamos” státuszát dolgozták és dolgozzák fel a mai napig is nehezebben.
Magyarországon a troli 1904-ben, Poprád–Ótátrafüred között indult meg, ezt követte még ugyanabban az évben a nagyszebeni, és 1910-ben a Pozsony–Vaskutacska vonal. A főváros 1933-ban, egy tervezett villamosvonal helyén, Óbudán indította első trolijáratát, amely a második világháborúig közlekedett. A háború után szovjet példára – Sztálin ajándékának aposztrofálta a korabeli sajtó – 1949-ben indult meg a közlekedés a pártvezér hetvenedik születésnapja alkalmából 70-esre számozott viszonylaton.
Noha a mai trolibuszhálózat jó része a hatvanas évekre kialakult, mégis a megszüntetés mellett döntöttek – áldozatul csak a Baross utcai vonal esett, aztán az olajválság kitörése, az üzemanyagárak emelkedése miatt a további fejlesztés mellett döntöttek. Azon kívül, hogy a Baross utca visszakapta vonalát, a nyolcvanas évek elejére Zugló trolibuszhálózata is kiépült. A következő felszámolási szándék a kilencvenes években, a rendszerváltás után volt, ez azonban nem vált valóra.
A környezetbarát közlekedés reneszánszát éli, ám új trolibuszvonalakat – teljesen a nulláról – megépíteni nem érné meg. Sokkal nagyobb fantázia van a jelenlegi vonalak meghosszabbításában, a 77-es vonal a Keleti pályaudvarig, a 74-es a Deák térig közlekedne majd a BKK tervei szerint. Küszöbön áll az új trolibuszok beszerzése is Budapestre: a másodszor kiírt tender bontása 2014 elején várható.
A budapesti trolibusz-közlekedés nyolcvanéves történetét bemutató kiállítás 2014. február 16-áig lesz látható a Közlekedési Múzeumban, a múzeum előtti kiállított trolikat december 22-éig lehet megtekinteni.
* * *
Indóház Online - Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!