Tűzszerészek dolgoznak a debreceni fővonalon
Augusztus 21-étől szeptember 22-éig módosított menetrend, szeptember 2-áig pedig teljes vágányzár van érvényben Fegyvernek-Örményes és Kisújszállás vasútállomások között, a 100-as fővonal Szolnok–Püspökladány szakaszának EU-s forrásból történő felújítása során. Az új pálya fektetését megelőző előkészítési munkálatok során második világháborús harci pusztítás maradványai kerültek elő nagy tömegben a pályatestből.
1944 őszén a debreceni front támogatására magyar–német lőszerszállító katonavonat közlekedett az érintett vonalon, amelyet ellene irányított, célzott szovjet légitámadás semmisített meg Örményes község határában, Fegyvernek-Örményes állomás végponti váltókörzetétől nem messze, a nyílt vonalon. A még élő szemtanúk visszaemlékezése szerint a felrobbanó szerkezetek miatt a pusztítás elementáris erejű volt. A felrobbant és éles állapotú lőszerek hatalmas mennyiségben szóródtak szét a környéken, amelyeket a háborút követő újjáépítés során – részben a járműroncsokkal együtt – a vasúti alépítménybe temettek vissza. (További vasúttörténeti kutatás eredménye lehet annak megállapítása, hogy a nyilvántartásból ebben az időben eltűnt 424,188 volt-e a támadásban nagy valószínűséggel javíthatatlanul sérült vontatójármű.)
A lő- és robbanó szerkezetek nagy mennyisége és veszélyessége miatt a múlt héttől teljes vágányzárat kellett elrendelni. A két állomás között a módosított menetrendű gyorsvonatokhoz három pár autóbusz szállítja az utasokat. Az új pálya fektetése előtti előkészítő munka jelenleg budapesti tűzszerészek állandó, huszonnégy órás felügyelete mellett folyik. A napi „termés” – 40 milliméteres magyar légvédelmi repeszgránátok, 75 milliméteres magyar repesz- és páncéltörő gránátok, 105 milliméteres magyar repeszromboló és rombológránátok, valamint gyalogsági éles lőszerek és megsemmisült robbanótestek – veszélyességi szempont szerint elkülönítve, fegyveres őrizettel ellátott konténerbe kerül, majd innen azt a kijelölt helyszínre szállítják, és ott felrobbantják.