Új Alstom-Transzmasholding mozdony: a 2ESZ5

iho   ·   2013.02.19. 12:00
400px_2esz5

Az Orosz Vasutak (RZSD) számára, tehervonatok vontatására készülő kétszekciós villanygépek első példányát a Transzmasholding délnyugat-oroszországi, novocserkasszki üzemében vetik alá szakemberek különböző vizsgálatoknak, amik során működés közben is megfigyelik a 8400 kilowatt teljesítményű mozdony műszaki – beüzemelési, gépészeti, vontatási – rendszereinek viselkedését.

A széles nyomtávú, és egyetlen áramnemről – 25 kilovolt feszültségű váltóáramról – üzemeltethető 2ESZ5-ös a TRTrans második mozdonysorozata. A félig az orosz, félig a francia gyártó tulajdonában álló konzorcium első közös próbálkozása a kétáramnemű, 7200 kilowatt teljesítményű EP20-as villanymozdony, amit kifejezetten az RZSD számára, távolsági intercity-vonatok továbbítására fejlesztettek ki. Oroszország állami tulajdonú vasútja rögtön meg is rendelt belőlük kétszáz darabot. Az RZSD 2011 májusában írt alá szerződést a TRTransszal szintén kétszáz 2ESZ5-ös beszerzéséről, amikkel számos elavult, háromszekciós villanygépet válthatnak ki.

A prototípus 2ESZ5-ös még 2011-ben<br>(fotó: Transzmasholding)

A Railway Gazette arról ír, hogy az egyszerűbb karbantarthatóság és a mozdonyszemélyzet gyorsabb oktatása érdekében mindkét mozdonysorozat belső elrendezése hasonló, sőt vezetőállásuk is szinte teljes mértékben megegyezik. Mivel a 2ESZ5-ösöket elsősorban Kelet-Szibériában és Kelet-Oroszországban tervezik közlekedtetni, ezért számos olyan megoldást alkalmaztak a mozdonyokon, amik által a rendkívüli hidegben is működhetnek. Ilyen eszköz például az olajmentes dugattyús kompresszor vagy az éghajlat-specifikus légtisztító és párátlanító berendezés. A mozdonyvezetőket a hosszú utak során GLONASS- és GPS-alapú helymeghatározó rendszer tájékoztatja a pontos energiahasználatról és a sebességről.

Az Alstom azt nyilatkozta, hogy a 2ESZ5-ös az első olyan tehervonati mozdony Oroszországban, amit aszinkron vontatómotorok hajtanak. A villanygépek főbb részegységeit, beleértve a forgóvázakat és a vontatómotorokat is a TRTrans egyik hivatalos beszállítója, a szintén novocserkasszki bázisú RailComp vállalat gyártja le. Az első gépek a tervek szerint 2013 végén állhatnak forgalomba, miután a többi próbát is sikerrel vették, amiket az Orosz Vasutak Moszkva mellett található, scserbinkai tesztpályáján végeznek el az év folyamán – számol be az International Railway Journal.

A 2ESZ5-ös mozdonyok beszerzése szintén annak az óriási mértékű korszerűsítési programnak a része, amibe az RZSD a közelmúltban belefogott. Az Orosz Vasutak mozdonyállománya felett igen eljárt az idő, nagy részük megérett a lecserélésre.

Kapcsolódó hírek