Új szabályok az elemek légi szállítására
Az ICAO azt fontolgatja, hogy megszigorítja a lítiumalapú elemek és akkumulátorok légi szállítási szabályozását. Az eddigi információk szerint ugyanis a fedélzeten szállított akkumulátorok túlhevülése miatt tört ki tűz a UPS N571UP lajstromjelű Boeing 747-44AF (SCD) teherszállító repülőgépének fedélzetén 2010. szeptember 3-án. Az égő repülőgép Dubaj repülőterétől nem messze lezuhant és teljesen megsemmisült, két pilótája életét veszítette. Hasonló sors várt az Asianai Airlines 991-es járatára: 2011. július 28-án a gép Jeju szigetétől nem messze az óceánba zuhant, miután rakterében tűz ütött ki. A HL7604-es lajstromjelű Boeing 747-48EF/SCD repülőgéppel a kétfőnyi személyzet kényszerleszállásra készült, de már nem érte el a Jeju nemzetközi repülőteret.
A veszélyforrást a 10 hónapon belül bekövetkezett két katasztrófa után már nem lehetett vitatni. A szigorítást az ICAO februárban a kanadai Montrealban ülésezett, a veszélyes anyagokkal foglalkozó bizottsága javasolta: a lítiumakkumulátorok legyenek veszélyes anyagként nyilvántartva és megjelölve, s ennek megfelelően változzon csomagolásuk, gépen elhelyezésük és légi szállításuk is. Ha a javaslat átmegy, a légitársaságoknak és a szállítmányozó cégeknek csak szigorú átvizsgálási kötelezettségek mellett lehet majd az akkumulátorokat szállítani a levegőben. A pilótákat pedig tájékoztatni kell majd a veszélyes árucikkről, azok elhelyezkedéséről a gépek rakterében. Ha az ICAO Légi Navigációs Bizottsága elfogadja a javaslatot, akkor az 2013. elejétől léphet életbe.
A Dubaj melletti katasztrófát követően az amerikai, a kanadai és a nagy-britanniai légügyi hatóságok közösen elemezték az amerikai regisztrációt viselő gépeken esetleg bekövetkező tűzesetek valószínűségét. Az öt, már bekövetkezett tűzeset elemzésére is alapozott vizsgálatok szerint 2020-ig hat újabb tűzeset várható, melyből négyet a lítiumalapú akkumulátorok okoznak. A legborúlátóbb elemzés egyenesen egytucatnyi, repülés közbeni tűzesettel számolt.
Nem meglepő módon élesen támadta a vizsgálat nyilvánosságra hozott eredményeit az Újratölthető Akkumulátor Egyesület. Véleményük szerint az elemzések hibásak és nem megfelelő adatokból vontak le rossz következtetéseket. Szerintük helytelen, hogy az amerikai FAA modelljében csupán az akkumulátorok jelenléte is megalapozta a veszélyes helyzetet. Az egyesület véleményét illik csipetnyi távolságtartással kezelni: az akkumulátorgyártók számára árnyomást jelent, ha termékeiket csak drágábban, veszélyes anyagként lehet légi úton szállítani.
Támogatják viszont a szigorítást a pilóták szervezetei. Véleményük szerint azonban a most bejelentett szigorítási elképzelés nem elegendő. Szükséges lenne az akkumulátorokat szállítmányként feladó cégek szigorúbb ellenőrzése, az elektronikai eszközökben már elhelyezett (hiszen sok esetben az elemek, akkumulátorok már a telefonokban, a laptopokban vannak) és így szállított akkumulátorok biztonsági előírásainak szigorítása, illetve a teherszállító repülőgépek teherterében fedélzeti tűzoltórendszerek beépítése. Ez természetesen ütközik a légitársaságok érdekeivel, hiszen a repülőgép saját tömegének növekedésével csökken a gépek hatótávolsága és hasznos terhelhetősége.