Két vadonatúj Gulfstream, az egyik már gurul!
Teljesen friss tervezésű üzleti gépeket mutatott be az iparág egyik vezető gyártója, a Gulfstream: a G500 első példánya már elkészült és saját hajtóművei erejével gördült a cég ünnepségén összegyűlt többezres közönség elé; a valamivel hosszabb és nehezebb 600-as még csak egy mock-up képében volt jelen a Savannah-i Gulfstream-központban.
A két verzió új szárny, új pilótafülke és új hajtóművek együttesére épül a nagysebességű és nagy hatótávolságú kategóriában, egyben az igényeknek megfelelően csökkentett üzemeltetési költségekkel. A konstrukciókat a most gyártásban lévő legnagyobb 650-es alatti kategóriába szánja a gyár.
A G500-as 9260 kilométert repülhet az optimális Mach 0.85-tel. Viszont ugyanannyi üzemanyaggal, de Mach 0.9-es utazósebesség mellett a 7000 kilométeres hatótáv is megrepülhető, ami megint csak bőven megfelel az átlagos igényeknek. A G600-asnál ezek az adatok még impozánsabbak, Mach 0.85-nél 11 ezer 482, Mach 0.90-nél 8890 kilométer a maximális hatótávolság. A maximális utazósebesség mindkét változat esetében Mach 0.925.
A gyorsasághoz ebben a kategóriában kötelező komfortfokozat is kapcsolódik, a kabin méretei meglehetősen kellemesek: szélesség 213 centiméter, magasság 188, vagyis van elég tere az utasoknak akkor is, ha a maximális 19 személyre rendezik be a gépek belsejét. A G600, a nagyobb hatótávolságú verzió opcionálisan rendelhető pihenővel a váltószemélyzet számára, toalettel elől és hátul, és ugyancsak az utasok komfortját növeli, hogy a kabinnyomás FL510-en a tengerszint felett 1600 méternek megfelelő. Amit pedig már évtizedek óta egyfajta típus-jellegzetességként megtart a Gulfstream: a nagyméretű, ovális ablakok, amelyek nemcsak összetéveszthetetlenné teszik a gépet, de a szokásosnál több természetes fényt engednek a kabinba.
Igen szépre sikerült a pilótafülke, az oldalt elhelyezett joystick-szerű kormányszervekkel: az úgynevezett „Active Control Sidestick” először kerül ennek a kategóriának a gépébe, és ez azt jelenti, hogy a pilóta és a másodpilóta a boton érzi a másik mozdulatait, ez pedig nagyobb biztonságot és helyzetfelismerést biztosít, írja a Gulfstream.
Feltűnően hiányzik a régebbi típusokon jellemző kezelőszervek, kapcsolók sokasága, ami az érintőképernyőknek köszönhető, ezeken keresztül történik a rendszerek vezérlése, a navigáció, a kommunikáció beállításai, az ellenőrző listák, a repülési információk „fellapozása”. A műszerfalat, avionikát a Honeywell szállítja a gépekhez, a fly-by-wire rendszer a G650ER-eséhez hasonló, a Pratt & Whitney Canada PW800 hajtóművek fogyasztása és kibocsátása is csökkentett a korábbi verziókhoz képest, és ami ugyancsak erős megtakarítás: csak 10 ezer óránként kell nagyjavítani őket.
A G500-as, amit már elkészült állapotában mutattak be, jövő évben repül először, a 600-as berepülési programja az 500-as után egy-másfél évvel indul. Ami a gépek árát illeti: az első ötven példányt a G500-asból már 43,5 millió dolláérért, a G600-asból pedig 54,5 millióért vihetik a vevők.
* * *
Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!