Válasz a szankciókra: fel kell futtatni az orosz repülőgépgyártást
Az orosz miniszterelnök utasítása: megújult lendülettel kell hazai gépekkel ellátni a hazai légitársaságokat. A Dimitrij Medvegyev és az illetékes miniszterelnök-helyettes Dimitrij Rogozin vezetésével tartott értekezletről kiadott közlemény szerint az orosz repülőgépgyártók készek új rendelésekre, de a kapacitásuk 2020-ig még csak 147 új gép elkészítését teszik lehetővé, miközben hatszáz gépre lenne igény. Jelenleg az orosz lajstrommal repülő nagy hatótávolságú utasszállítók 80, a regionális utasszállítók 50 százaléka külföldi gyártmány. Az orosz repülőgépgyártás felfuttatásának igényét Medvegyev az Oroszországgal szembeni nyugati szankciókkal magyarázta.
Az orosz társaságok hatszáz gépes igénye 450 regionális és középtávú, illetve 150 nagy hatótávolságú utasszállítót jelent. A Szuhoj S100 Superjet gyártásának felfuttatásával és a most még fejlesztés alatt álló MSz-21 beállításával a hazai repülőgépek még mindig csak a forgalom egynegyedét lesznek képesek hordozni. A kormány 2008 óta részesíti támogatásban azokat a légitársaságokat, amelyek hazai gyártású gépeket vásárolnak. Tavaly októberben a támogatási programot további három évre meghosszabbították. Ezek szerint azok a cégek, amelyek Il96-ost, Tu-204-est vagy 214-est, S-100-ast vagy An 148-ast/124-est vásárolnak, 90 százalékos refinanszírozásban részesülnek a Központi Banktól.
Dimitrij Rogozin miniszterelnök-helyettes bejelentette: 2015-től a duplájára emelik a Szuhoj regionális utasszállítója, a Superjet S100 gyártási ütemét; most évi huszonöt készül.
Rogozin bejelentette, a Jak-242-esre átkeresztelt MSz-21-es közép-hatótávolságú egyfolyosós utasszállító első példányainak törzseit már elkészítették, az első gép 2016 áprilisában n szállhat föl. Az épülő prototípusok közül a negyedik repül majd hazai gyártású PD-14-es hajtóművel, amelynek fejlesztési programját összehangolták a gépével, hangsúlyozta a miniszterelnök-helyettes.
Eddig a Tu-154-esek utódjának szánt gépre 150 rendelést sikerült begyűjteni, ötven gépet vásárol az Aeroflot a nagyobb, 180 személyes változatból. Az Irkut tervei szerint a típusból 900 példányt építenek, 2018-ra évi ötvenet. Mindeddig Rogozin szerint a program az előzetes terveknek megfelelően halad, ennek némiképp ellentmond, hogy idén februárban is még 2015-re jelezték az első repülést.
* * *
Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!