Gyorsítanak az oroszok, vége a Tu-204-esnek?
Még mindig meglehetősen lassú az orosz repülőgépgyártás felfutása: a moszkvai kormány ipari és kereskedelmi minisztere szerint idén összesen százötven merevszárnyú gépet adnak át az oroszországi gyárak a megrendelőknek, ebből száz katonai gép lesz, és csak negyvenhat polgári, köztük negyven Szuhoj Superjet.
Andrej Bogyinszkij a Szingapúri Air Show vendégeként nyilatkozott, megemlítve azt is, hogy a tavalyi százharminckét géphez képest ez komoly erősödés, azok közül egyébként harminckettő volt civil utasszállító. A tárcavezető elsősorban az S100-asokról beszélt, amelyeknek a gyártását havi kettőről háromra akarják emelni, hogy „kielégítsék az igényeket”. A nemzetközi együttműködésben, de orosz fővállalkozásban készülő utasszállítóra jelenleg kétszáz érvényes rendelés szerepel a listán.
Beszélt a szalonon az orosz repülőgépgyártás gerincét jelentő konzorcium, a United Aircraft Corporation (UAC) elnöke is. Mihail Pogoszian a nemzetközi repülősajtó nyilvánossága előtt érthető módon nagy hangsúllyal szólt a külföldi partnerekkel való együttműködés erősítéséről, és azt mondta: a UAC azért szembesül problémákkal a polgári gépek gyártása terén, mert az elmúlt években Oroszország inkább a katonai repülőgépek fejlesztésében volt aktív. Azonban szavai szerint az orosz gyártók „hajlandók feladni egyes régi projekteket és új gépeket építeni modern megközelítésben”.
A kissé rejtélyes megfogalmazás sokak szerint a Tu-204/214-es programra, netán a típus végleges kimúlására utal. Erre a nyolcvanas évek végén született gépcsaládra minimális a megrendelés, és valószínű, hogy az évi néhány példányos gyártással szemben érdemesebb az UAC számára sokkal több energiát mozgósítani az MSz-21-esre, a Tu-154-esek és Jak-42-esek helyébe lépő közepes hatótávolságú, 130–180 személyes új utasszállítóra, amelynek most épül az első példánya. Az MSz-21-es szűzfelszállását többszöri halasztás után most 2015-re tervezik, 2016-ra pedig nemcsak az orosz, hanem az európai sőt, esetleg már az amerikai légialkalmassági bizonyítványt is meg akarják szerezni a típusra. Az első üzemeltetőknek pedig egy évvel később, 2017-ben adnának át gépeket.
Az Irkut gyár igazgatótanácsának elnöke szerint az első nyolcvanöt elkészült MSz-21-es közül ötvenet az állami légitársaság, az Aeroflot vehet majd használatba, ezekre a gépekre azonban nem orosz, hanem amerikai gyártmányú Pratt & Whitney-hajtóművek kerülnek, a további harminc gépre szerelnek hazai PD-14-eseket. Alekszej Fjodorov a szingapúri közönség előtt hangsúlyozta, hogy előrehaladott tárgyalások folynak külföldi légitársaságokkal a gépek eladásáról, ez azért fontos momentum, mert az eddigi megrendelők kizárólag orosz légitársaságok voltak.
A felerészben kompozitokból épülő típust az oroszok Fjodorov szavai szerint a most a kategóriában egyeduralkodó két cég, a Boeing és az Airbus egyfolyosós típusai komoly versenytársának szánják a nemzetközi piacon. Az elhangzott előrejelzés szerint a gépből húsz év alatt 640 példányt tudnak majd eladni, közülük 225 megvásárlását remélik külföldi megrendelőktől.
* * *
Indóház Online - Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!