Új orosz utasszállító a láthatáron
Az orosz repülőgépgyártó óriás, a United Aircraft Corp. (UAC) elnöke bejelentette: új utasszállító repülőgép fejlesztési programja indul a 130-140 személyes kategóriában – adja hírül az ATW online.
Mihail Pogoszian egy nemzetközi légiközlekedési tanácskozáson elmondta: a gép a már fogalomba állt, mostani verziójában 100-110 személyes Szuhoj S100-as, és a még fejlesztés alatt álló 150-200 személyes MSz-21-es közötti piaci rést célozza meg.
A technológia és a gyártás a két típus elemeinek kombinációjából adódna, ezért bízik a cég elnöke abban, hogy viszonylag rövid idő alatt befejezhető a fejlesztése. Az új gép az MSz-21-esre hasonlítana leginkább, amelynek mostani állapotok szerint 2015-ben lesz az első repülése, a most bejelentett új típusnak pedig már 2017-ben. A gép az MSz-21-eshez hasonlóan kompozit szárnyakkal épülne, és kétféle hajtóművel lenne rendelhető: az egyi a hazai gyártású PD-11, a másik a Pratt & Whitney hajtóműve, az a GTF-rendszerű konstrukció, amely elsőnek a Bombardier CSeries-gépein repül majd.
Pogoszian szerint a 130 személyes gépek kategóriájában 3-400 gépre tehető a piaci igény, az Aeroflot képviselője ugyanakkor a tanácskozáson úgy fogalmazott: nehéz meghatározni, hány 130 személyes gépre lesz szükség a következő években.
Mint ismeretes, az Aeroflot ebben a pillanatban kilenc géppel a Szuhoj S100-as egyetlen használója, miután a kibocsátó légitársaság, az örmény Armavia visszaszolgáltatta a maga tavaly átvett első gépét, és nem volt hajlandó átvenni a másodikat. Az első nyugati megrendelő, egy mexikói társaság példányai pedig még csak most készülnek a gyárban.
Az orosz ipari minisztérium 900 millió rubellel, vagyis közel 28 és fél millió dollárral támogatja év végéig az új típus alapkoncepciójának, meghatározó paramétereinek kidolgozását.
Az Aviaport nevű orosz repülési szakportál beszámolója szerint azért nem lehet egyszerűen a Szuhoj-féle kisebb gép meghosszabbításával kifejleszteni az új típust, mert az amerikai Boeing céggel az S-100-as fejlesztésére kötött megállapodás tiltja ezt, megsértése esetén pedig komoly kártérítést kellene fizetnie az orosz félnek. A Boeing érthető mód nem akarja támogatni egy olyan 130-140 személyes gép fejlesztését, amely már versenytársa lenne a maga legrövidebb törzsű 737-eseinek, a mostani 737-700-asnak és a jövőbeni legkisebb MAX-variánsnak.
Ugyanakkor Pogoszian nem zárta ki, hogy az új típus fejlesztése is külföldi partner bevonásával történne, ez lehetne az olasz Alenia (amely részt vesz a Superjet-programban), az ukrán Antonov, vagy esetleg indiai vagy indonéz repülőgépgyárak.