Végállomás a Szomszédok mellett

Istvánfi Péter   ·   2012.05.01. 10:00
00

Az őskortól lakott városrészt a 19. században nevezték el Gazdagrétnek, utalva a bő termésű, hatalmas gyümölcsösökkel borított területre. A szocializmus alatti dömpingszerű lakótelep-építéskor Gazdagrét neve már a hetvenes években szóba került, mint lehetséges terület. A konkrét munkák végül 1983-ban kezdődtek meg, az első lakásokat 1984 márciusában adták át.

Mivel a terület korábban tömegközlekedéssel megközelíthetetlen volt, ezért 1984 május elsején új viszonylatot indítottak a területet feltárandó. A 153-as járat a Móricz Zsigmond Körtérről a Nagyszeben térig közlekedett. Ahogy sorra adták át a házakat a járat útvonala úgy hosszabbodott meg a Gazdagréti út mentén egészen az 1987 január elsején átadott új végállomásig. A végállomás átadásával egy időben új viszonylatot indítottak gyors 139-es jelzéssel a Déli Pályaudvarra, ami immáron a lakótelep északi oldalát is bekapcsolta a tömegközlekedésbe.

Gyors 153-as a gazdagréti végállomáson<br/>A képre kattintva galéria nyílik!<br/>(a külön nem jelölt fényképek Fábián Attila gyűjteményéből származnak)

Ezzel párhuzamosan a 153-es is gyorsjárattá minősült át. A két vonalon (153gy, 139gy) hat illetve nyolc Ikarus 260-as szállította az utasokat, a növekvő utasszámoknak köszönhetően szeptembertől ez a szám kilencre és tizenháromra nőtt. Még abban az év decemberében hét kocsival megindult a fekete 139-es, ezzel párhuzamosan a gyors 139-es üzemideje a csúcsidőre koncentrálódott. Utóbbi a növekvő igényeknek megfelelve 1992 szeptemberétől már csuklós Ikarus 280-asokkal jár.

A lakótelep és a 3-as metró közötti kapcsolatot a 8A járat teremtette meg, ami a belvárosi Március 15. térről indulva a Farkasréti temető érintésével a Gazdagréti térig közlekedik. A járat útvonala egy év múlva megváltozik, azonban a végállomása marad a régi: a népszerűségnek köszönhetően a járatot körbeviszik a lakótelepen, így nemcsak a felső részen élők, hanem az egész telep belvárosi kapcsolathoz jut. Az éjszakai közlekedést az 1994 áprilisától közlekedő 153É biztosítja.

Ilyen is volt: Ikarus 405 a gyors 153-ason

Időközben a fekete 139-es megszűnik, kocsijai 1995 februárjától a gyors 139-est erősítik. Ugyancsak racionalizálás címszóval a Gazdagréttől nem messze található Irhás ároknál végállomásozó 8-as és az előbb említett 8A járatot 1995 nyarán összevonják, az új 8-as azonban már nem kerüli meg a lakótelepet. A korábban használt 8A számot a Farkasréti temetőig közlekedő ideiglenes betétjáratok öröklik. Az Alkotás utca felújítása alatt a gyors 139-es járatot tehermentesítendő 1996. február 15-től március 8-ig új viszonylat indul 8M jelzéssel Törökbálinti út – Németvölgyi út – Böszörményi út – Déli Pályaudvar útirányon.

(folytatjuk)

Kapcsolódó hírek

Vasút Városi vasút

Életnagyságú Lego-villamos Budapesten!

iho/vasút   ·   2024.11.21. 08:30

Bár a színes kockákból épült Lego Vilin nem lehet utazni, vidám megjelenésével rendkívüli látványt nyújt. A világszinten is egyedülállónak számító építményt a Deák Ferenc téren lehet megcsodálni az adventi időszakban.