Vége az EMKE-korszaknak Szegeden?

Bohus Dávid   ·   2017.08.04. 18:45
kij

A dél-alföldi nagyváros autóbuszos helyi közlekedését a szegedi önkormányzattal szerződő Dél-Alföldi Közlekedési Központ Zrt. biztosítja 2024. december 31-éig, hatályos közszolgatatási szerződés keretében. A tavaly nyáron aláírt Alapszerződés harmadik mellékletében a megrendelő műszaki követelményrendszert határoz meg a szegedi városi közlekedést lebonyolító autóbuszokkal kapcsolatban. Az előírások részletesen kiterjednek a viszonylatjelzők paramétereire is: a homlokfalon a viszonylat számát és az útvonal célállomását, jobb oldalon és hátul pedig a járatszámot kell feltüntetni, a viszonylatszámnak tizenöt, a célállomás szövegének tíz méterről olvashatónak kell lennie, az esti órákban megvilágításukról gondoskodni kell, járaton kívüli közlekedés esetén vonali jelzés nem jeleníthető meg.

EMKE doboz és a végállomás táblája a jelenlegi előírásoknak még megfelelően, egy 1999-es évjáratú csuklós Ikaruson (a képre kattintva galéria nyílik a szerző képeiből)

Az előírásokat a 2006 óta beszerzett korszerűbb, alacsonypadlós autóbuszok teljesítik, ugyanis valamennyi járművet a homlokfalon és oldalsó felületén viszonylatszámot és célállomást, a hátsó felületen pedig járatszámot megjelenítő utastájékoztató rendszerrel láttak el. A szegedi Ikarusok és a 2004-ben beszerzett, Hódmezővásárhelyről átcsoportosított 7000-es típusjelzésű szóló Volvókon a szegedi EMKE Kft. által a kilencvenes években kifejlesztett, megvilágítható számkijelző dobozai mutatják a járatszámot. Egyetlen kivétel egy FOK-Gyem kijelzővel szerelt – azóta már Kecskeméten közlekedő – 412-es Ikarus volt.

Pontmátrixos kijelzővel szerelt, 2002 évjáratú 280-as Ikarus várakozik a Mars téren. Az autóbuszon már gyári állapotában előkészítették a vizuális utastájékoztatók helyét a homlokfal kialakításában és a másodk ajtó előtti teleablak beépítésével

A szolgáltatási szerződés melléklete ugyanakkor azt is előírja, hogy 2021. május 15-i határidővel valamennyi autóbusznak az eddig alkalmazott belső vizuális és akusztikus utastájékoztató rendszer mellett külső vizuális kijelzőkkel is rendelkezniük kell. Az előírás ugyan még nem hatályos, de – a szóló Volvók mellett – a legfiatalabb, 2002-es évjáratú kétszázasok egy része is mátrixkijelzővel közlekedik a városban. A városi kétszázas széria utolsó buszain tizenhárom év elteltével jelentek meg az utastájékoztató külső kijelzők, pedig az Ikarusok homlokfalába épített felső táblatartó felületet és az ajtós oldali második teljes ablaküveget már emiatt építették ki. A beszerelt kijelzők a napjainkban elterjedt, narancssárga LED-változatúnál korábbi fejlesztésű, Buse típusú pontmátrixos kivitelűek, amelyeket a DAKK kecskeméti üzeme által selejtezett helyi és helyközi Ikarusokból szereltek ki.

A hátsó kijelző egy kecskeméti városi buszban funkcionált korábban

Azt, hogy valamennyi Ikarus megkapja-e a kültéri vizuális utastájékoztató berendezéseket, jelenleg még kérdéses, ugyanis az előírt határidőre a jelenlegi gázos flotta jelentős része eléri a húsz éves életkort, ezért a legújabb dízeltársaikhoz hasonlóan távozni fognak a helyi állományból.

* * *

Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!

Kapcsolódó hírek