Villamosok vándorúton
Kívülről talán nem sok látszik a gondosan lefóliázott, becsomagolt öreg járgányokból, de favázas mivoltuk és ablakaik miatt nem lehet csak úgy „pőrén” szállítani őket, mint egy gőzmozdonyt. A tréler reggel kilencre állt ki a múzeum elé, akkor kezdődött – kiállítási sorrendben – a járművek kitolása majd szállítása. A járművek – megnyugtathatunk minden rajongót – fedett, védett és nem utolsósorban jól őrzött helyen várják majd a múzeum felújítását és újramegnyitását.
A túlméretes jelleg és a nappali forgalom miatt kerülő úton, az M3-ason, az M0-áson és a 31-es úton érkezik a négy villamos a raktárba, Vörös Attila az M3-as bevezetőjén fotózta a menetet.
A legelső a BURV (Budapest–Újpest–Rákospalotai Villamos Helyiérdekű Vasút) egyetlen fennmaradt pótkocsija volt. Az enyészetet – mint sok más jármű – a szakszolgálati kocsivá alakítása miatt úszta meg, az 1896-ban gyártott kocsi forgalomból kivonása után sínhálózatmérő kocsiként üzemelt egészen a nyolcvanas évekig.
A szegedi 34-es a második a sorban: a Schlick gyárban készült 1913-ban. Sorozata – amely egyébként a Budapesten is közlekedett H típussal (2700-as pályaszámcsoport) azonos – utolsó példányaként 1977-ig, azaz hatvannégy éven át járt utasforgalomban a Tisza-parti városban.
A harmadik tulajdonképpen a legelső – a Budapesti Villamos Városi Vasút (BVVV) szintén egykeként fennmaradt A típusú kocsijainak egyike. Az ezt jelölendő 1-es pályaszámmal ellátott jármű eredetéről nem egyeznek meg a különböző források, van, ahol az eredeti 1-es (azaz a 92-esről átszámozott) kocsiként, van, ahol fiktív pályaszámmal ellátott, ismeretlen eredetű járműként említik. Tény, hogy a legelső budapesti villamostípushoz tartozik ez, még a XIX. század végén gyártott jármű.
A sorban a negyedik a Debreceni Helyi Vasút (DHV) 9-es pályaszámú pótkocsija. Az 1884-1911 közöt üzemelő gőzvontatású városi vasút pótkocsijaként üzemelt, majd a pallagpusztai (eredetileg DHSV – Debrecen–hajdúsámsoni HÉV) vonal villamosítása után 111-es pályaszámon, nyári pótkocsiként üzemelt. Forgalomból 1949-ben vonták ki, a budapesti Dózsa főműhely 1966-os felújítása után állították ki a Közlekedési Múzeumban.
* * *
Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!
Utazzon velünk! Az első világháborús olasz front déli szakaszát felkereső idén újra elinduló Isonzó Expressz emlékvonatra jelentkezzen a MÁV Nosztalgia Kft.-nél!