Vissza a drótot!
A MÁV Zrt. 2012. január 1-jétől ismét saját munkavállalókkal kívánja végezni a felsővezeték-karbantartást, amelyet még 2006-ban szerveztek ki a felsővezeték-építéssel együtt, közölték a cég mai sajtótájékoztatóján. Az utóbbi tevékenységet továbbra is külsős cégek végzik majd. A döntés összhangban áll a vasúttársaság közszolgáltató szerepével, és egyúttal a fejlesztési tárca kitűzött céljaival, mindezek mellett pedig a működés átláthatóságát is kedvezően befolyásolja, hangzott el. A karbantartás visszaszervezésével megszűnik a MÁV kiszolgáltatottsága a piac mindössze néhány szereplőjének monopolisztikus árképzésével szemben.
Mivel a vontatási és szállítási teljesítmény közel nyolcvan százaléka a villamosított vonalakon bonyolódik, a felsővezeték-hálózat üzemkészsége és a mielőbbi hibaelhárítás stratégiai fontosságú. Ezen felül a döntést indokolja, hogy 2006 és 2011 között a felsővezeték-hálózat üzemeltetési költségei megduplázódtak. Emellett sajnos a hibaelhárítás is hagyott maga után némi kívánnivalót: 1997 és 2004 között a felsővezetéki hibára visszavezethető vonatkésések 725 órát tettek ki, ez az idő 2005 és 2010 között összesen 1437 órára emelkedett.
A visszavételt a telephelyek racionalizálása és bővítése követi majd, hogy a hibaelhárító egységek akciórádiusza csökkenjen, így közelebbről, kevesebb idő alatt érkezhessenek meg és kezdjék el az esetleges hibaelhárításokat, hiszen – ahogy Szarvas Ferenc, a MÁV elnök-vezérigazgatója fogalmazott – „nincs annál rosszabb, mikor út közben szakad meg a szolgáltatás”. Ezzel párhuzamosan teljes szolgáltatást, folyamatos készenlétet biztosítanak majd minden villamosított vasútvonalon. A távlati tervek között szerepel egy új, korszerű mérőkocsirendszer szolgálatba állítása, valamint a felsővezetéki üzemre vonatkozó műszaki paraméterek szigorítása is, hogy az egyébként megelőzhető hibákat hatékonyabban kiszűrhessék.
Arra a karbantartási tevékenységre, amelyet számításai szerint a MÁV 3,2 milliárd forintból el tudna végezni, a vállalkozások 2012-re 5,2 milliárdot kértek volna. Így a visszaszervezés egyszeri, körülbelül két és fél milliárdos beruházási költsége – amelyet a szerszámok, gépek, munkaruhák beszerzésére, a raktárkészletre, illetve az egyéb költségekre kell fordítani – nagyjából másfél év alatt térül meg. A MÁV vezetésének célja, hogy az átalakítást követően a szolgáltatás minőségének jelenlegi színvonalát legalább megtartsa, miközben optimalizálja az üzemeltetési ráfordításokat.
A vasúttársaság munkáltatói jogutódlás keretében szervezi vissza a tevékenységet, a kft.-ktől visszakerülő munkatársak megtarthatják jelenlegi beosztásukat, de mellettük kétszáz új munkavállalóra is igényt tart a vasút. A legutóbbi felsővezeték-szerelői képzésre jelentkező 80 főből csupán 20 felelt meg az orvosi vizsgálaton.