Wizz-Ryan: a háború újabb fejezete a piacfelosztás?

Schulek Tibor   ·   2012.09.25. 13:12
cim2

A Wizz Air hétfőn ünnepélyes keretek között ismertette 2013-as nyári menetrendjének tervét, ami nem lepte meg az iparági elemzőket. Az új terv szerint nem erőlteti a Ryanairrel szembeni árversenyt, hanem a nyaralójáratok további erősítésével és az ukrán és izraeli repülési jogokkal elnyert járatokra koncentrál. Egyedüli újdonság a genfi járat megjelenése lesz a menetrendben. Még mindig nincs hír az orosz repülési jogok megszerzéséről sem, ami alapjaiban boríthatja még a nyári menetrendet.

A szűkítésekről és megszüntetésekről ugyanakkor soha nem szól a kommunikáció. Október közepén megszűnik a Budapest-Szófia járat, amit ugyan korábban is üzemeltetett a társaság, de a Malév csődje után, április 3-tól heti három járattal ismét beindított. A járat érdekessége volt, hogy nem saját repülőgéppel, hanem a Via Air bulgár chartercégtől bérelt A320-as géppel üzemeltették. A nemzeti légitársaság jelenléte erős volt a balkáni régióban, így egyértelműen az átszálló utasok eltünésével magyarázható, hogy nem sikerült a budapesti járatok megfelelő fedezetét megtalálni. A változás nem érinti a szófiai Wizz bázis működését.

Békés egymás mellett állás Eindhovenben <br>(fotók: a szerző)

Idén nyáron a Bulgaria Air bejelentette, hogy közvetlen járatokat indít majd ezen az útvonalon, de a járatok megindítását a kedvezőtlen előzetes foglalási adatok miatt eltolta, majd a menetrendjéből törölte is a Budapest-Szófia járatot.

A két hír eredményeként úgy tűnik, hogy a bulgár és magyar főváros között nem lesz légikapcsolat, ami a turizmusban és a gazdasági kapcsolatokban is éreztetni fogja hatását. Tetszőleges őszi és téli napokra rákeresve itt is a bécsi indulással, átszállással vagy München felé kapjuk a legkedvezőbb árakat, ahogy ezt a járat nélkül maradt Kolozsvár esetében is megfigyelhettük. Az árak persze messze magasabbak, mint a korábbiak és további emelkedésre lehet számítani.

Modlini módi: ugyanoda, negyedórás különbséggel

Eltűnt a Wizz Air menetrendjéből Thessaloniki repülőtere is. A szintén áprilisban beindított, majd egy hónapig szüneteltetett járatot a jelenlegi információk szerint nem közlekedteti tovább a lila-rózsaszín légitársaság. Az utazási kedv csökkenése, valamint az elhúzódó görög gazdasági válság sem tesz jót ennek a desztinációnak, de a kegyelemdöfést a Ryanair erős konkurenciája adja. A Ryanair menetrendjében március végéig látható a Budapest-Thessaloniki járat menetrendje változatlan paraméterekekkel.

A Wizz Air menetrend alaposabb tanulmányozáskor feltűnik, hogy az ír fapadossal párhuzamosan repült útvonalakon csökkentette kínálatát, így  Brüsszel felé (CRL) és Rómába is kevesebb gép jár. Az árverseny és a párhuzamos menetrendek csak részben szolgálják az utasok előnyeit. Erre jó példa Varsó Modlin repülőtere, ahol 15 perc eltéréssel indulnak a Budapest felé induló repülőgépek, így a délutáni utazókon megosztoznak, de esélyt sem adnak arra, hogy egynapos üzleti utazásokhoz ezeket a járatokat válasszuk, vagy Lengyelország felé tovább lehessen utazni. Hasonló párhuzamosság több járaton is megfigyelhető, ami azt az érzést erősíti, hogy a piac újra felosztása zajlik térségünkben.

Kapcsolódó hírek