350: lemondás, 747: cáfolat, 380neo: sürgetés – Emirates típustánc
Az Öböl-trió legnagyobb légitársasága, az Emirates lemondta korábbi rendelését és nem tart igényt hetven A350-esre, viszont megerősítette korábbi elkötelezettségét további ötven kétszintes óriás A380-as megvásárlására, adja hírül a Flighglobal.
Az Emirates, a 380-asok legnagyobb felhasználója a kisebb, most fejlesztés alatt álló 350-esekből 2019-ben kapta volna meg az első példányt, a hetven gép közül ötven lett volna a rövidebb A350-900 és húsz a hosszabb A350-1000 változat. A típus megrendelési listája így is igen tekintélyes, 742 repülőgép.
Az Emirates döntése és a 380-as flotta további fejlesztése feltehetően összefügg azzal a „hadjárattal”, amely Tim Clark elnök folytat annak érdekében, hogy az európai gyártó határozza el magát az A380-as újrahajtóművezett, modernizált változatának kibocsátása mellett.
Néhány nappal ezelőtt ugyanakkor az Emirates elutasította azt a feltételezést, amit pedig a másik oldalról a Boeing illetékes alelnöke megerősített, hogy a légitársaság az amerikai gyártó 747-8-sának potenciális vásárlójaként tárgyal. A Boeing éppenséggel azzal érvel az ő, igen gyér rendelésállománnyal rendelkező Jumbo-óriása mellett, hogy azokon már azok az új generációs hajtóművek vannak, amiket Tim Clark Az A380-asain szeretne látni, és amelyek a nagy befogadóképességű flottát kevesebb üzemanyaggal működtetnék, mint a 380-asok mostani, az előző évtized elejének technológiáját képviselő hajtóművek.
Az, hogy az Emirates határozottan elutasítja az amerikai ajánlatot, azt jelentheti, vélik internetes elemzések, hogy az Emirates főnöksége végre határozottabb jelzést kaphatott az Airbus felől az A380neo program majdani beindítására. Vagyis az, hogy az Emirates, feltehetően minden cáfolat ellenére, mégiscsak szobaállt a Boeing embereivel a 747-esről, nyilván felgyorsította Toulouse-ban is a folyamatokat.
Ez egyben gyaníthatóan a több évtizeden át a légiközlekedésben meghatározó szerepet játszott jeles púpos 747-es végjátékát jelenti. A Boeing igen komoly erőfeszítéseket tett az elmúlt hónapokban a program életben tartására, még azt is felajánlotta több társaságnak, hogy az új gépek megrendelése fejében a most használt régebbieket visszavásárolja. Azonban az utasszállító változat iránt változatlanul csekély az érdeklődés: a Lufthansa eddig az egyetlen igazán nagy légitársaság, amely komoly mennyiségben vásárolt a gépből, és viszonylag jól megy a teher-változat, de az utasszállító 8i csak néhány légitársaság flottájában bukkan fel a német mellett, a Korean, az Air China és az orosz Transaero színeiben. Április végén már csak ötvenegy gép maradt hátra leszállításra, ami a jelenlegi gyártási ütemet tekintve már csak három évet jelent, miután a gyengülő kereslet miatt már tavaly csökkentették a típus kibocsátási ütemét az everetti gyártósoron.
Az Emirates döntése mögött az egyik legjelesebb nemzetközi elemző, Richard Aboulafia szerint a flotta-homogenizálás igénye mellett elsősorban az húzódik, hogy az európai típus 525 ülésre berendezve repül a társaságnál, míg a 747-es 467 utast szállíthat csak. Márpedig, tegyük hozzá, csaknem ezt az utasszámot hasonló hatótávolsággal a Boeing saját továbbfejlesztett és csak két hajtóművel repülő 777X-e is produkálja majd, az Emirates a háromhetesnek is a legnagyobb felhasználója, ebben a pillanatban nyolcvan szolgál a flottában és ötvenhat leszállítását várja a társaság.
A Boeing egy komoly 747-es megrendelési hullámban azonban még reménykedhet – a Pentagon részéről. Az amerikai védelmi tárca ugyanis most már intenzíven foglalkozik a két elnöki különgép (Air Force One) illetve a háború vagy háborús veszély esetén használt, ugyancsak az elnök és a vezérkar rendelkezésére álló négy „Doomsday” 747-200-as lecserélésével. De ez is csak hét géppel növelné meg a legyártandó példányok számát.
Ami pedig az Emirates reményeit illeti, elég sokan feltételezik, hogy az Airbus talán a júliusi Farnborough repülőszalonon fogja bejelenteni a nagy hírt az A380neo beindításáról. Igaz, sok légitársaság egy ennél talán még jelentősebb neo-program indítását várja, ez pedig a 350-esnél is kisebb kategóriájú A330-as újrahajtóművezett változata lenne, amelynek kibocsátása dolgában ugyancsak nagyon kemény nyomás nehezedik az európai gyártóra.
* * *
Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!