A csíkot húzzák, nem az időt

Arnold Balázs   ·   2011.12.22. 12:00
kiskep_remot

Legelőször, még 2010-ben az Mk45,2003 esett át korszerűsítésen, egy évre rá pedig a 2004-es mozdonyt is felújították. Az üzemi tapasztalatok alapján a 2004-esben több kisebb módosítást is eszközöltek, így a kísérleti nyúl szerepét betöltő 2003-as után az Mk45,2004 tekinthető az első igazi „széria”-remotnak a Gyermekvasúton. A mozdonyt már korábban bemutattuk az iho oldalain, ezért a gépészeti részt ezúttal nem taglaljuk részletekbe menően. Újdonság, hogy a többi géptől eltérően a 2004-es Sillye éberségi berendezést kapott, az óraszalagon pedig a sebesség mellett az éberségi berendezés kezelésének is nyoma marad.

A mozdony egyelőre a hűvösvölgyi fűtőházban áll festésre előkészítve, illetve félig már lefényezve. Az alapszínek már elkészültek, még a kék csík hiányzik. Az alapozás után a zománcozás is a héten elkészül, végül már csak az esetleg előbukkanó kisebb felületi hibákat kell majd kijavítani, illetve vissza kell tenni a festés miatt leszerelt alkatrészeket, például a légtömlőket.

A hűvösvölgyi fűtőház mélyén pihen a már majdnem kész Mk45,2004<br>A képre kattintva galéria nyílik<br>(fotók: a szerző)

A gép a tervek szerint 2012. január elején kezdi meg a terhelési és futópróbákat, a hatósági vizsga után pedig azonnal üzembe is áll majd. A 2002-es mozdonyt még a 2004-es érkezésekor útnak indították Szombathelyre, ahol két társához hasonló ráncfelvarráson esik majd át harmadikként. A remotprogram a pénzügyi lehetőségek függvényében folytatódik.

A főbb egységek, úgymint az alváz, a szekrény vagy a forgóváz eddig kiállták az idő próbáját, egyedül a motornál jelentkeztek egyre gyakrabban különféle meghibásodások, ráadásul az utóbbi időben egyre nehezebben lehet alkatrészhez jutni a román erőforráshoz. Továbbá az új motor kevesebbet fogyaszt, és a károsanyag-kibocsátása is kedvezőbb. Végső soron tehát csökkennek az üzemeltetési költségek, a járművek élettartama pedig további húsz-huszonöt évvel megnő.

A sebességmérő és a Sillye vonatbefolyásoló jeladója a forgóvázon

Az Mk45,2003 új festése annak idején igen nagy visszhangot váltott ki a vasutasok és vasútbarátok köreiben. Volt, akinek tetszett, volt, akinek nem, de véleménye mindenkinek volt az új „bajuszos” festésről. A 2004-esről nem ez a minta köszön majd vissza, a gép az Mk45,2001-ről ismert mintázatot viseli majd, ám a Gyermekvasút színeiben. A gép teteje marad törtfehér, az alsó fele piros, míg középen sötétkék csík húzódik majd.

De nem csak az Mk45,2004 pályaszámú gép készül a hűvösvölgyi fűtőházban. Szorgos kezek önkéntes munkájával lassan, de biztosan halad a megújulás útján az M4, és ahogy arról magazinunk év végi dupla számában beszámoltunk, az Mk49,2006 is. Továbbá nemrég két kocsi is érkezett Hűvösvölgybe, ez azonban egy másik történet.

Kapcsolódó hírek

Vasút Nagyvasút

Száz százalékban hazai

iho   ·   2021.03.04. 15:45

A NIF Zrt. beruházásában, a Prolan Zrt. kivitelezésében ától cettig magyar fejlesztésű komponensekből épült ki a központi forgalomirányítás az újszászi oldalban, illetve a Pusztaszabolcs–Dombóvár szakaszon.