A Delta négy lidérces napja: leégett egy kapcsoló!
Négy nap zűrzavar. Hatalmas késések, járatkimaradások, utasok ezreinek okozott kellemetlenségek után most már helyreállni látszik a világ egyik legnagyobb légitársasága, a Delta működése. Mint arról a hazai média is beszámolt, a forgalom és az utasszám szerint is második legnagyobb légicég (a nettó profit szerint harmadik), hétfő reggel gyakorlatilag megbénult, miután teljesen leállt a központi számítógépes rendszere.
Most, amikor a működést nagyrészt már sikerült helyreállítani, kezdenek nyilvánosságra kerülni a történet részletei, sőt, már egyes tanulságokat is levonnak a történtekből az elemzők.
Ed Bastian, a Delta elnöke videóüzenetben kért bocsánatot a légitársaság utasaitól: „This isn’t what we are”, fogalmazott, vagyis hogy ez nem az igazi arca a légitársaságnak; ez nem az a minőségi szolgáltatás, ami elvárható a fogyasztók részéről, folytatta. Bastian megköszönte az utasok lojalitását, elismerte, érthető a frusztrációjuk, és arról biztosított mindenkit, a Delta mindent megtesz annak érdekében, hogy ilyesmi még egyszer ne fordulhasson elő.
Mint az elnök és a társaság közléseiből kiderül, a bajok a Delta „agyközpontjában” (Technology Command Center), egy kapcsolónál keletkezett kisebb tűz miatt keletkeztek, amit hamar eloltottak, de ami a központ áramellátó moduljának kiesését okozta. Ilyenkor kell, hogy átvegye az áramellátást a tartalékrendszer, azonban kiderült, az adatkezelő számítógépek közül háromszáz nem volt megfelelően konfigurálva ahhoz, hogy átkapcsolódjon a tartalék áramforrásra. A helyreállítás tehát egyben azt jelenti, a központ valamennyi alegységét alaposan végigvizsgálják és garantálják a szünetmentes működést.
Csütörtökön a rendszer működése teljesen helyreállt, a napi utasszám már hatszázezer fölé emelkedett, miközben voltak olyan kisebb vonalak, amelyeken a Delta Privat Jets vállalkozásának kisebb üzleti gépei szállították az utasokat Atlantából többek közt Chicagóba és New Yorkba. A három óránál hosszabb késések kompenzálásaképpen a társaság első lépésként 200 dolláros vouchert juttat az érintetteknek, amely bármely Delta-járatra beváltható, de a több száz törölt járat kárvallottjai további kártérítést kapnak.
A 650 járat kiesése, a késések, az egész zűrzavar a Deltának nagyon drága mulatság volt, hivatalos közlés nem jelent meg, de sokmillió dollárt emlegetnek híradások. A Wall Street Journal szerint a történtek nemcsak arra utalnak, hogy a Delta számítógépes rendszere nagyon is sérülékeny, hanem hogy a nagy légitársaságok komputeres hálózata teljességgel elavult, a kilencvenes évek technológiai szintjét képviseli, ráadásul az azóta történt összeolvadások, a megatársaságok kialakulása azt jelenti, egy-egy ilyen hálózatra még fokozottabb a terhelés. Mint megjegyzik, a számítógépes rendszer kell, hogy végezze a jegykiadásokon, foglalásokon túl a járatbeosztásokat, a személyzetek kijelölését, a repülőtéri információs rendszerek vezérlését, és ez az azóta történt fejlesztések ellenére túlterheli a rendszereket.
A jelek szerint ez valóban komoly gyengesége lehet a nagy amerikai társaságoknak: idén júliusban a Southwest, 2013 áprilisában az American és 2012-ben a United szenvedett hasonló IT-lerobbanást és ezután hatalmas zavarokat a működésben. A Forbes szerint az egész probléma arra vezethető vissza, hogy a kemény konkurenciaharc a forgalom növekedésére, a járatok töltöttségének javítására koncentrálja az erőforrásokat, aminek egyik legfontosabb eleme a jegyárak mesterségesen alacsonyan tartása. Ami viszont azt jelenti, hogy a kevesebb bevételből sokkal kevesebb jut a működés fenntartásához szükséges háttér, egyebek mellett a számítástechnika fejlesztésére.
* * *
Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!