A Deutsche Bahn nem lesz pontosabb

iho/vasút   ·   2017.12.02. 08:45
ice-nagysebesseg-deutschebahn-palya_kislid

Pontosság tekintetében még nem vagyunk ott, ahová törekszünk – lamentál Richard Lutz, DB-főnök a Süddeutsche Zeitungnak adott interjújában. A 2017-re tervezett cél, hogy a távolsági járatok legalább nyolcvan százalékban pontosan legyenek, nem érhető el. Ehhez túl sok minden történt, leginkább a második félévben. Mindez természetesen irritálja a vasutat és annak vezetőit, hiszen az ügyfeleknek nem ezt ígérték.

Az elmaradás okának Richard Lutz a Xavier-vihart nevezte meg elsősorban.

A hosszútávú, nyolcvanöt százalékos célt azonban továbbra sem akarja feladni a Deutsche Bahn. Lutz szavai szerint ebből akkor sem engedhetnek, ha az oda vezető utat megsemmisítésre váró akadályok tömegével szegélyezik. Elsőrendű cél, hogy a vasút időjárási függősége csökkenjen, a viharok miatti járatkimaradások elkerülhetőek legyenek. Ez egyrészt a jobb felkészüléssel, szervezéssel érhető el, másrészt nagyobb gondot kell fordítani a vasútvonalak melletti növényzet ellenőrzésére, karbantartására, hogy a vonalak rossz időjárási körülmények között is járhatóak maradjanak.

IC beszálló-előterében alvó utas valahol, egy viharos Németországban (fotó: dpa)

A DB hatalmas reményeket fűz a december tizedikétől igénybe vehető Berlin és München közötti nagysebességű vasútvonalhoz is. A rövidülő menetidő már az autónak és a repülőnek is konkurenciát támaszt. Az aktuálisan hatórás utazásra maga Lutz sem okvetlenül a vonatot választaná a két város között, de az ICE-Sprinter által elhozott négyórás – belvárostól belvárosig mért – menetidő már-már a repülési idővel versenyez.

Mit is mondhatunk erre? Budapest és Nyíregyháza között a 270 kilométer jelenleg – a rövidebb, miskolci útirányon át – három óra alatt tehető meg, kilencven kilométeres átlagsebességgel. A hosszabb debreceni útirány éppen jelenleg épül át, irreális anyagi ráfordításokkal, papíron százhatvanas tempóra, ami a valóságban valahogy mindig a száz kilométer per órás átlagsebesség alá jön ki. Lehet, hogy a problémát néhány százezres lakosságszámú város megoldaná a vonal mentén, de ilyenünk alig van.

Kis pénz, kis ország, kis foci, kis vasút. De a növényzettől legalább nem kell félnünk, Szolnok és Debrecen között legfeljebb néhány kukoricaszárat sodorhat a vonat elé az őszi szél.

* *

Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!

Kapcsolódó hírek