A föld légiflottája húsz év múlva: döbbenetes számok

iho   ·   2014.02.10. 16:45
cim2

Kimondani is sok: 1900 milliárd dollár értékben várható új repülőgépek beszerzése a következő húsz évben Ázsiában és a csendes-óceáni térségben. A becslést a Boeing hozta nyilvánosságra a hivatalosan holnap kezdődő szingapúri repülőszalon helyszínén. A régió polgári légi flottája 2012-höz képest megháromszorozódik, és 2032-ben 14 ezer 750 gépessé duzzad, ezekből 12 ezer 820 lesz új repülőgép.

Ami az eddigi trendekhez képest alapos változás, az az, hogy a következő húsz évben a keskenytörzsű utasszállítók dominálják majd ezt a hatalmas piacot. Ezekből az egyfolyosós gépekből 8810, a szélestörzsűekből az A350-estől és a Boeing 787-estől fel egészen a 747-es és A380-as óriásokig 3590 példány eladására számítanak a térségben.

A globális piacvezető régió: Ázsia, a globális piacvezető kategória a keskenytörzsű

Az adatokat Randy Tinseth, a Boeing kereskedelmi repülőgépekkel foglalkozó divíziójának marketing-főnöke értelmezte, hozzátéve, hogy az eladások háromnegyede a kapacitások növelését szolgálja, és csak egynegyede a kieső gépek pótlását. A jelenlegi flottából a következő húsz évben 1930 gépet vonnak ki a forgalomból. Az új gépek negyvenöt százalékát Kína vásárolja majd.

A másik fontos trend a low-costok előretörése: tíz évvel ezelőtt még nem volt egyetlen ilyen légitársaság sem a térségben, ma pedig ők teljesítik az utaskilométerben számolt forgalom tíz százalékát, ez az arány 2032-re megduplázódik, mondja Tinseth.

A térségen belül Kína vezet gépbeszerzésben: az ezredik kínai Boeing

A következő húsz évben az új gépek eladásának értéke az egész földgolyóra nézve 4800 milliárd dollár lesz, ennek harminchat százalékát értékesítik Ázsiában és a csendes-óceáni zónában. A globális előrejelzés a Boeing részéről ismét az Airbusénál kisebb piacot jelez az óriásgépek kategóriájában, de megfigyelhető egy nem lényegtelen változás. Míg az A380-as és a 747-8-as, tehát a legnagyobb gépek részesedése mindössze két százalék, ahhoz képest a 400 főnél nagyobb (de az utóbbi két óriásnál kisebb) géposztály már hat százalékát teszi majd ki a piacnak: ez az apró, de lényeges változás nyilván összefügg azzal, hogy tavaly Dubajban a Boeing meghirdette ennek a 400+ kategóriának az amerikai ászát, a 777X-programot.

Az óriás kategóriában a Boeing csak két százalékos keresletet jelez, pedig a 787-8i prototípusát az ázsiaiak kedvéért festette narancsszínűre

2032-ben a föld légterét már 41 ezer 240 utasszállító hasítja majd a Boeing előrejelzése szerint, ez durván a duplája a mai flottának. A légitársaságok évente összességében a géppark két-három százalékát cserélik le, ez 2012-ben hatszáz repülőgép volt, ami már nyújt némi támpontot arra nézve, mekkora lesz az igény az új repülőgépek iránt, tette hozzá a Boeing kereskedelmi gépekkel foglalkozó eladási főnöke Szingapúrban, egy nappal a nagy show előtt.

* * *

Indóház Online - Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!

Kapcsolódó hírek

Repülés Légiközlekedés

Jönnek vissza az óriások!

iho/repülés   ·   2022.06.30. 09:00

A járvány óta több, mint száz A380-ast állítottak ismét forgalomba. Sir Tim Clark: legyen az új típus kétszer akkora, mint a Superjumbo, de legyen könnyebb, gyorsabb, olcsóbban és tisztábban üzemeltethető…