„A gép úgy tett, ahogy valaki a pilótafülkében irányította…”

iho/repülés   ·   2022.05.18. 09:00
02_china_eastern_lezuhant

A China Eastern balesetéről amerikai szakértők feltételezik, hogy az egyik pilóta vagy egy a fülkébe behatoló valaki okozta a márciusi katasztrófát, a függőleges zuhanást.

„Vizsgálathoz közelálló személyek” információi szerint a repülési adatok azt jelzik, hogy valaki a pilótafülkében szándékosan idézte elő a China Eastern utasszállítójának lezuhanását.

Mint beszámoltunk róla, a Kuanghszi és Kanton között a MU5735 számú járatot teljesítő Boeing 737-800-as Vucsou városa mellett, egy erdős hegyvidéki területen a földnek csapódott. A fedélzeten 132 ember volt, senki nem élte túl a becsapódást. A későbbiekben kiderült, hogy a gépet a lehető legritkábban előforduló baleseti fajta érte, gyakorlatilag utazómagasságban repülve kezdett szinte átmenet nélkül függőleges zuhanásba, miközben egy rövid időre visszanyert némi magasságot, majd zuhant tovább a becsapódásig, miközben semmiféle vészjelzést nem küldött a személyzet.

A rögzítő – feltehetően a repülési adatrögzítő – azt tartalmazta, állítják többen, hogy a gép a kormányszervek elmozdítása következtében kezdett zuhanásba. Amint az egyik amerikai szakértő fogalmazott, „a gép úgy tett, ahogy valaki a pilótafülkében irányította”. Mindezt tehát a rögzítőkből kinyert információk birtokában állítják, és ehhez azt tették hozzá, hogy maguk a kínai hatóságok sem találták semmiféle nyomát semmiféle technikai problémának, hibának az irányító rendszerben, miközben sem a gyártó, sem valamelyik érintett légügyi hatóság nem adott ki bulletint, figyelmeztetést a balesettel kapcsolatban.

Ugyanakkor az amerikaiak azt állítják, hogy a kínai kivizsgálók nem adnak át minden adatot a vizsgálatban részes amerikaiaknak, a légitársaság pedig elutasított minden „nemhivatalos spekulációt” a balesettel kapcsolatban, ami befolyásolná a kivizsgálást. Korábban a China Eastern arra is kitért, hogy a pilóták egészségi és családi állapota rendben volt, és „pénzügyi helyzetük is jónak mutatkozott”. Mindeközben a légitársaság megkezdte a baleset miatt leparkolt 737-800-asai visszaállítását a forgalomba.

A kínai hatóság a baleset után egy hónappal megküldte az ICAO-nak az előírt előzetes jelentést a balesetről, amely gyakorlatilag csak azt tartalmazta, hogy a gép felkészítésében, repülésében, a radarképben és a forgalmazásban nem találtak semmi rendkívülit, ami magyarázhatta volna a zuhanást. Nem hivatkoztak ugyanakkor arra, ami perdöntő lehet, a pilótafülke hangrögzítőjére. Feltételezések szerint okozhatta a zuhanást valaki, aki betört volna a pilótafülkébe, de ezt a verziót a légitársaság részéről végképp kizárták.

Sajnos az aviatika történetében nem ez lenne az első eset, amikor valaki, akár egy pilóta, akár egy illetéktelen behatoló, egy repülőgépet szándékosan vitt a pusztulásba. Hogy csak a leghíresebbeket említsük, 2013-ban Namíbiában szenvedett titokzatos katasztrófát a LAM Mozambique Maputo–Luanda járata: mint azt a vizsgálat megállapította, azután, hogy az egyik pilóta elhagyta a pilótafülkét, a bent maradt pilóta a robotpilóta üzemmódját magasságtartásról süllyedésre kapcsolta át, többször manipulált az elérendő magasság beállításával, illetve többször lekapcsolta majd visszakapcsolta a tolóerő-automatát, egészen addig, amíg az E-190-es a földnek nem csapódott.

Emlékezetes esemény volt az Egypt Air 767-esének katasztrófája, a gép New Yorkban szállt fel és ugyancsak akkor kezdett zuhanásba, amikor az egyik pilóta nem volt a helyén, aki még vissza tudott jutni a pilótafülkébe, onnantól viszont sikertelenül birkózott a kormányokért, a gép irányításáért a másodpilótával. Az egyiptomi hatóságok azóta sem ismerik el az öngyilkosság tényét. 1997 decemberében a Silkair légitársaság egyik 737-esének kapitánya vitte végzetes zuhanásba a gépet, miután a másodpilóta kiment a fülkéből, és miután a kapitány lekapcsolta a repülési adatrögzítőt és a pilótafülke hangrögzítőjét is.

2015-ben a Germanwings A320-asa, amely a Barcelona Düsseldorf járatot repülte, az Alpok egyik hegyláncának csapódott, amikor a másodpilótája kizárta a kapitányát a fülkéből, a becsapódásig életben volt és szándékosan vezette földnek a gépet. 2018-ban a gépek kiszolgálásával foglalkozó 29 éves fiatalember „elkötött” egy Q400-ast és felszállt vele Seattle-Tacoma repülőtérről. A regionális utasszállítóhoz képest igen szokatlan szinte műrepülő manőverekere kényszerítette a gépet, majd másfél órás repülés után szinte függőlegesen csapódott gép és alkalmi pilótája a Puget Sound egyik szigetére.

* * *

Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!

Kapcsolódó hírek

Repülés Légiközlekedés

KLM: százötven nyári célállomás

iho/repülés   ·   2024.03.10. 12:00

A holland királyi légitársaság a nyári menetrendi időszakban hét százalékkal több ülőhelyet kínál az elmúlt év azonos időszakához képest, így a felkínált kapacitás minimálisan marad csak el az eddigi rekordot jelentő 2019-es szinthez képest.