A háború kockázatai és a polgári repülés

iho/repülés   ·   2022.05.07. 09:00
Russian-Bombers-Belgium-Warsaw-Institute

Orosz bombázó belga kísérettel a Balti-tenger felett. Mi van, ha a harci övezetből „elszabadul” mondjuk egy drón... És ha zavarják a navigációt, ha téves az azonosítás? Az EASA az ukrajnai hadműveletek veszélyeiről.

Az európai repülésbiztonsági szervezet egyik legfontosabb jelzése arról szól, hogy korábbi háborúk tapasztalata szerint a zavaros háborús övezetekben könnyen történhet téves azonosítás. Ennek a kockázatnak a növekedése vonatkozhat mindegyik hadviselő félre, hangzik az EASA anyaga.

Amikor ártatlan utasgépet pusztít el légvédelmi rakéta: Malaysia 17-es járat

Ha ehhez hozzáadjuk az elektromos rendszerek zavarását, amelyek a navigációs rendszerek hibáit okozhatják, könnyen belátható, hogy „ártatlan” repülőgépek is rakéták, illetve radarvezérlésű eszközök céljává válnak. A sz9veg ugyan nem tér ki erre, de emlékezetes, hogy a most a legkeményebb hadszíntérnek számító kelet-ukrajnai övezet fölött repült 2014-ben a Malaysia Airlines utasszállítója, amit egy, az eddigi nyomozás szerint orosz területről áthozott légvédelmi rakéta pusztított el, és ebben is szerepet játszhatott valamiféle téves azonosítás, állítólag a BUK-üteg kezelői azt hitték, hogy egy ukrán teherszállítót vesznek célba.

Ugyancsak figyelmeztet a repülésbiztonsági szervezet a GPS zavarására, aminek következménye lehet a hadszíntérről „elszabadult” katonai drónok és repülőgépek légtérsértése, illetve polgári gépek berepülése tiltott zónákba. Ilyen esetekben megtörténhet, hogy két repülőeszköz között nem lesz meg a szükséges elkülönítés, és a jelenlétük megzavarhatja a légtérben zajló szokásos műveleteket. Ilyen emlékezetes „elszabadulás” lehetett, amikor Magyarország területe felett végigrepülve Zágrábban csapódott be egy pilóta nélküli robotrepülőgép. És mint emlékezetes, az ukránok egyik Szu-27-ese – teljes levegő-levegő fegyverzettel – az első éjszaka után átrepült Romániába. A román légierő befogta és a harci gép Bákóban szállt le, majd néhány nap múlva visszarepülhetett, igaz, fegyverzet nélkül, Ukrajnába.

Ukrán Szuhoj romániai bázison

Az EASA figyelmeztetése tehát elsősorban a háborús övezetekhez képest „szomszédos” légterek polgári repülésének veszélyére vonatkozik. Mint ismert, az ukrajnai háború alaposan átalakította a Kelet-Európa feletti polgári forgalmat, de a követő oldalak révén kivehető, hogy a helyi irányító központoknak megvan a maguk gyakorlata arra, hogyan tartsák relatíve távol a gépeket a veszélyes zónáktól.

Jól kivehető például, hogy Lengyelország keleti határa mentén van egy eléggé jól kirajzolódó övezet, ahol nem látni polgári gépeket, ezt a sávot „tisztán tartani” annál is fontosabb, mint hogy itt található viszont a NATO-országokból áramló humanitárius és katonai segítség egyik érkezési zónája, elsősorban Rzeszów repülőterére: olyat is jeleztek a kereső oldalakon figyelők, hogy egy teherszállító Romániából felszállva a magyar és a szlovák légtéren keresztül repült ide, hatalmas de biztonságos kerülővel.

Jól kivehetőek az üres kritikus határmenti sávok

Ugyanakkor olykor lehet látni kisebb mennyiségben gépeket Ukrajnához közel Románia északi részén, például amikor Suceava repülőteréről indul gép, vagy a moldovai főváros, Kisinyov felől. A Fekete-tenger feletti intenzív légiforgalom is áthúzódott a tengeri övezet déli részére.

Északon, a kis balti államok légiforgalma elméletileg nincs ilyen kockázatnak kitéve, mert Ukrajnával nincs közös határuk, csak Fehéroroszországgal, amely nem hadviselő fél, elméletileg nem zajlik komolyabb katonai tevékenység a nyugati határai mentén, de emlékezetesen nagy közös hadgyakorlatot rendeztek orosz és fehérorosz erők egy-két héttel az orosz invázió előtt ép ebben a kis balti államokkal határos területen.  

Szentpétervár–Kalinyingrád, hatalmas kerülővel, megközelítés csakis a tenger felől (Flightradar24)

Viszont ott van Lengyelország és Litvánia közé ékelődve az orosz enklávé, Kalinyingrád, ami fekvésénél fogva meglehetősen közel van a bármiféle balti légi tevékenységhez. „Kalinyingrád Oroszország elsüllyeszthetetlen repülőgéphordozója”, szokták mondani mind orosz, mind nyugati portálok, és azt is tudjuk, hogy azok a légtérsértő orosz katonai gépek, amelyeket a baltikumi légirendészeti misszió kötelékében olykor magyar Gripenek is befogtak, nagy többségükben az itteni, kalinyingrádi hatalmas légibázisról szálltak fel. A polgári légiközlekedést Oroszország és az enklávé között egyébként nagy kerülővel, a Balti-tenger felől tudják az oroszok fenntartani.

* * *

Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!

Kapcsolódó hírek